ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 広島外国語教育研究
  3. 19号

教科書とポッドキャスト : コミュニケーション教材としての効果の比較

https://doi.org/10.15027/39674
https://doi.org/10.15027/39674
662b0f62-ec47-4dc5-8b2e-19e64579e5af
名前 / ファイル ライセンス アクション
h-gaikokugokenkyu_19_129.pdf h-gaikokugokenkyu_19_129.pdf (874.4 KB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル Which Are More Effective in English Conversation Classrooms : Textbooks or Podcasts?
言語 en
タイトル
タイトル 教科書とポッドキャスト : コミュニケーション教材としての効果の比較
言語 ja
作成者 Lauer, Joe

× Lauer, Joe

en Lauer, Joe

Search repository
Selwood, Jaime

× Selwood, Jaime

en Selwood, Jaime

Search repository
Enokida, Kazumichi

× Enokida, Kazumichi

en Enokida, Kazumichi

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
権利情報
権利情報 Copyright (c) 2016 広島大学外国語教育研究センター
主題
主題Scheme NDC
主題 370
内容記述
内容記述 本稿では,日本の大学1年生102名の英語コミュニケーション能力を,1セメスターにわたり詳細に分析する,総合的な縦断研究を行った。2名の教員が,それぞれ2クラスの授業において,一方は教科書,他方はポッドキャストを教材として用いた。各クラスにおいては英語力や専攻などの変数を統制した。セメスターの最初,中間,および最後に,コミュニケーション能力テストを実施した。特筆すべき点として,本稿で用いられている実験手法は,Gilmore (2011) の重要な研究を一部踏襲している。同研究では,ウェブを中心とする「オーセンティックな教材」を用いる方が教科書に比べて効果が高いとされた。それゆえ,本稿の目的は,Gilmore の研究結果を確認し,教科書とポッドキャストを用いた教材のどちらが,学生の口頭能力の向上に効果が高いかを探ることにある。 本研究の結果,どちらの教材を用いても,学生は同様の向上を示した。例えば,リスニングテストでは全4クラスにおいて,平均約10%の,統計的に有意なスコアの上昇が見られた (p < .05)。また,語彙・文法のスコアは,概ねどのクラスも特に向上は見られなかった。録音によるスピーキングテストでは,全クラスで,流暢さ(3分間に発話された語数),/l/ の発音の正確さの点で有意な上昇が見られた。しかし,冠詞や前置詞といったその他の難易度の高い文法項目においては,どのクラスにおいても,概して向上は見られなかった。本研究の結果は,ウェブを教材に用いる方が教科書よりも良いとする Gilmore の主張に重大な疑問を呈するものである。
言語 ja
内容記述
内容記述 In a comprehensive longitudinal study, the English communicative abilities of 102 Japanese university freshmen were analyzed in detail during one semester. Two teachers each taught two courses; in one course a textbook was used, and in the other course podcasts were used. There were several controlled variables, including starting language abilities and student majors. A series of communicative language tests were given at the beginning, middle, and end of the semester. Importantly, the experimental method used here partially mirrored an influential study published by Gilmore (2011), which found that utilizing “authentic materials"—which were mostly Web-based—seemed to be more effective than utilizing textbooks. Thus, the goal of the present study was to confirm Gilmore’s findings by determining which pedagogical materials were more effective in improving students’ oral abilities: textbooks or podcasts. It was found that students progressed in similar ways, regardless of the pedagogical materials used. For example, students in all four classes improved their scores on listening tests by an average of about 10%, this improvement being statistically significant (p < .05). And, on average, students in none of the classes noticeably improved their vocabulary-grammar scores much. On audio recordings of students having conversations in English, there were remarkable improvements during the semester in all classes with respect to both fluency (number of words uttered during 3 minutes) and the correct pronunciation of /l/. But none of the classes, when taken as a whole, seemed to improve other spoken grammatical trouble spots, such as use of grammatical articles or prepositions. The results seriously question Gilmore’s contention that Web-based materials are better than textbooks.
言語 en
出版者
出版者 広島大学外国語教育研究センター
言語
言語 eng
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/39674
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1347-0892
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11424332
開始ページ
開始ページ 129
書誌情報 広島外国語教育研究
Hiroshima Studies in Language and Language Education

号 19, p. 129-140, 発行日 2016-03-01
旧ID 39674
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-03-01 08:30:42.141907
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3