ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 広島外国語教育研究
  3. 19号

文部科学省検定済教科書語彙リストに関する研究 : 中学・高校での指導目安3,000語レベルの語彙リストの分析

https://doi.org/10.15027/39668
https://doi.org/10.15027/39668
1835f707-3ac5-440f-bdc8-52f1534f95a9
名前 / ファイル ライセンス アクション
h-gaikokugokenkyu_19_43.pdf h-gaikokugokenkyu_19_43.pdf (880.3 KB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル 文部科学省検定済教科書語彙リストに関する研究 : 中学・高校での指導目安3,000語レベルの語彙リストの分析
言語 ja
タイトル
タイトル A Corpus-Based Analysis of Target English Vocabulary for Japanese Junior High and High School Students
言語 en
作成者 山本, 五郎

× 山本, 五郎

ja 山本, 五郎

en Yamamoto, Gorou

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
権利情報
権利情報 Copyright (c) 2016 広島大学外国語教育研究センター
主題
主題Scheme NDC
主題 370
内容記述
内容記述 The objective of this paper is to analyze approximately 3,000 English vocabulary items that commonly appear in Japanese junior high and high school English textbooks officially approved by the Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology. Vocabulary items from English textbooks were compared with a same-sized vocabulary list derived from an English speech corpus. A comparative analysis of the two lists shows how (relatively) well the textbook vocabulary represents a group of English words that most frequently appear in oral communication. The comparison reveals a number of interesting features of the English words that Japanese students are supposed to learn in junior high and high school English education. This paper focuses on characteristic English words observed only in the speech corpus-based vocabulary list, which include not only groups of common nouns, verbs, adjectives, and adverbs, but also some oral communication–oriented items such as contracted forms, interjections, discourse particles, and so forth. Analysis of these vocabulary items will show what sorts of words are viewed as necessary for Japanese English learners to further develop their English communication abilities after having learned the fundamental 3,000 English vocabulary items included in officially approved textbooks. This paper is an extension of Yamamoto (2015), which focused on 507 vocabulary items that must appear in each officially approved Japanese junior high school English textbook.
言語 en
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 本研究は,JSPS科研費(25770205)に基づくものである。
出版者
出版者 広島大学外国語教育研究センター
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/39668
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1347-0892
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11424332
開始ページ
開始ページ 43
書誌情報 広島外国語教育研究
Hiroshima Studies in Language and Language Education

号 19, p. 43-55, 発行日 2016-03-01
旧ID 39668
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-03-01 08:29:48.706357
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3