ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 広島外国語教育研究
  3. 18号

一分間即興スピーキングの効用に関する調査・研究 : ソフトウエアAudacityを用いて

https://doi.org/10.15027/36838
https://doi.org/10.15027/36838
fe573c97-40ce-4419-bccc-2b04be0a2f16
名前 / ファイル ライセンス アクション
h-gaikokugokenkyu_18_153.pdf h-gaikokugokenkyu_18_153.pdf (349.7 KB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル Investigating the Efficacy of One-minute Impromptu Speaking : Using the Audio Editing Software, Audacity
言語 en
タイトル
タイトル 一分間即興スピーキングの効用に関する調査・研究 : ソフトウエアAudacityを用いて
言語 ja
作成者 Uenishi, Koji

× Uenishi, Koji

en Uenishi, Koji

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
権利情報
権利情報 Copyright (c) 2015 広島大学外国語教育研究センター
主題
主題Scheme NDC
主題 370
内容記述
内容記述 本論文は,ソフトウエアAudacityを使用して,大学生のスピーキング力や英語を話す姿勢に対する一分間即興スピーキングの影響を調査・研究したものである。このソフトウエアを使用することによって,学習者自身がスピーキング実践後に自らの英語力を自省し,次の即興スピーキングパフォーマンスに向けて更なる練習及び準備をしていくことに繋がることが期待される。リサーチの質問内容は,スピーキング力と情意面に関する内容である。また自由記述によって,その時のパフォーマンスを更に自省して,次回のスピーキングに生かすようにしている。今回の研究では,最初と最後のデータ結果を比較して分析・検討を行った。   その結果,以下の点が明らかになった。まず,Audacityの使用によって,学習者のスピーキング力や英語を話す姿勢に対して改善が見られた。とりわけ,全体的に文法力,流暢さ,内容の点で学習者の意識に改善が見られた。同様に,話すことに対する自信やスピーキング力に対しても学習者の意識は向上している。数量的分析の見地から見ると,語彙数や節数に関しても最初に行ったスピーキングパフォーマンスに比べて両方とも,最後の数値が格段に増加し,どちらも効果量大という結果(1%で有意差有)となっている。今回の研究を見る限り,Audacityを使用したスピーキングパフォーマンスの実践は,学習者の英語スピーキング力向上に大きく貢献していると考えられる。
言語 ja
内容記述
内容記述 This research explores the effects of a series of seven one-minute impromptu speaking sessions, utilizing Audacity recording software, on university students’ speaking ability and attitude toward speaking English. Audacity can be used in the CALL classroom to monitor, record, and play back an entire speaking session; data can be collected simultaneously from all students. The software enabled students to reflect on their English performance after each practice session and prepare for the next impromptu speech. A questionnaire survey was conducted after each session to obtain data on speaking performance and affectivity. After recording their speeches and transcribing them on a worksheet, students responded to questionnaire items and noted their feelings on the same sheet.   It was found that the repeated impromptu speaking practice using the software brought about an improvement both in the students’ speaking ability and their attitude toward speaking English. Specifically, the whole learner awareness of grammatical ability, fluency and content was enhanced. Likewise, the students’ self-confidence and speaking performance in the last speech were found to have improved, with students becoming less nervous about their speaking performance by being given more speaking practice opportunities. Also, the number of words and clauses produced increased significantly between the first and last speeches. Furthermore, students tended to reflect on their speaking performance more objectively after the last speech, particularly in terms of weakness in grammar and vocabulary.
言語 en
出版者
出版者 広島大学外国語教育研究センター
言語
言語 eng
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/36838
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1347-0892
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11424332
開始ページ
開始ページ 153
書誌情報 広島外国語教育研究
Hiroshima Studies in Language and Language Education

号 18, p. 153-164, 発行日 2015-03-01
旧ID 36838
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-03-01 08:28:28.618172
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3