ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 広島外国語教育研究
  3. 17号

フォーマルな英語E メールライティングの指導

https://doi.org/10.15027/35486
https://doi.org/10.15027/35486
c25654cd-9613-4348-a456-5da16002f8f0
名前 / ファイル ライセンス アクション
h-gaikokugokenkyu_17_173.pdf h-gaikokugokenkyu_17_173.pdf (568.1 KB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル Teaching Formal Email Writing in English
言語 en
タイトル
タイトル フォーマルな英語E メールライティングの指導
言語 ja
作成者 Song, Katherine

× Song, Katherine

en Song, Katherine

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
権利情報
権利情報 Copyright (c) 2014 広島大学外国語教育研究センター
主題
主題Scheme NDC
主題 370
内容記述
内容記述 本論文は,日本人大学生が,社会的地位が違う相手に対して重要度の高いEメール文書を書く際の,実務的意識を高めることを目指した授業における,継続的なアクション・リサーチの報告をしようとするものである。選択英語科目を履修登録した教育学部生34名による学期初めの自己紹介やニーズ分析調査への回答に基づき,学習者中心の手法が用いられた。将来の職業において英語を使う確かな展望を持った学生にとって,フォーマルなメールを書くためのCMC(Computer Mediated Communication:コンピューターを介したコミュニケーション)スキルや実務能力の向上は,言語使用の正確性と等しく重要であると思われる。将来の職業において,より多くの日本人学生が英語力とEメール・コミュニケーション能力が必要とされるので,外国語授業の中でCMCスキルを取り入れるべきかをについて調査した。授業担当者による米国コンテキストにおける適切なEメール・ライティングの理解が,学生が卒業後に入る職場にも応用可能かどうかという点についても探求した。加えて,外国語である英語において,このようなCMC指導が有効であるかについて,指導後の評価活動と学生による事後課題や実際に送付されたEメールの本文などに基づいて吟味する。
言語 ja
内容記述
内容記述 This article presents the results of a continuing action research involving a lesson designed to raise pragmatic awareness of Japanese university students as they engage in status-unequal and high-stakes email communications. A learner-centered approach was taken based on the responses to the beginning of term Self-introduction / Needs Analysis Questionnaire of the 34 second year Faculty of Education students enrolled in an elective English language class. For these learners with definite plans to use the English language in their future careers, development of formal email CMC (computer mediated communication) skill and pragmatic competence were deemed equally important as language accuracy. With both English language and email communication skills becoming necessary for increasing numbers of Japanese university students for their future careers, the action research explores whether it will be advisable to include CMC skills in a foreign language class. Questions to explore included whether the instructor's understanding of appropriate formal email writing in U.S. contexts will also be applicable to the Japanese workplaces that the learners will enter upon completion of their studies. In addition, whether such CMC education will be effective in English, a foreign language, will be considered based on follow-up assessment activities and post-lesson prompted and unprompted email communication efforts made by the learners.
言語 en
出版者
出版者 広島大学外国語教育研究センター
言語
言語 eng
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/35486
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1347-0892
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11424332
開始ページ
開始ページ 173
書誌情報 広島外国語教育研究
Hiroshima Studies in Language and Language Education

号 17, p. 173-193, 発行日 2014-03-01
旧ID 35486
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-03-01 08:25:59.378259
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3