ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 広島外国語教育研究
  3. 17号

日本人中学生の英語「談話能力」伸長のための新たな方向性

https://doi.org/10.15027/35475
https://doi.org/10.15027/35475
93eb1032-e74d-498d-a74b-19403a2ffa0f
名前 / ファイル ライセンス アクション
h-gaikokugokenkyu_17_1.pdf h-gaikokugokenkyu_17_1.pdf (407.0 KB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル Japan's New Directions for Improving Junior High School Students' Discourse Competence in English
言語 en
タイトル
タイトル 日本人中学生の英語「談話能力」伸長のための新たな方向性
言語 ja
作成者 Tatsukawa, Keiso

× Tatsukawa, Keiso

en Tatsukawa, Keiso

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
権利情報
権利情報 Copyright (c) 2014 広島大学外国語教育研究センター
主題
主題Scheme Other
主題 中学生の英語談話能力
主題
主題Scheme Other
主題 一貫性
主題
主題Scheme Other
主題 診断テスト
主題
主題Scheme NDC
主題 370
内容記述
内容記述 2012年4月から日本の中学校では,新学習指導要領で示された「生きる力」を育むという基本理念に基づき,「知識や技能の習得とともに思考力・判断力・表現力などの育成」を重視した指導をすることとなった。具体的には,「基礎的・基本的な知識及び技能を習得させ,これらを活用して課題を解決するために必要な思考力,判断力,表現力等を育むとともに,主体的に学習に取り組む態度を養うためには,言語活動を充実させる」という指針が示された。言語そのものを学習対象とする英語科教育おいて,「思考力・判断力・表現力の育成」を議論するには,「談話能力」の育成や伸長を考えることが不可欠である。小論では,日本人中学生の英語「談話能力」について測定を試み,その結果を報告するとともに,そこから窺える課題の一端を考えてみる。筆者の作成した「日本人中学生の英語『談話能力』診断検査」の調査結果から,(1)中学生には「原因-結果関係(cause and effect relationship)」や「全体としての理解が求められる談話(discourserequiring global understanding)」の理解などに課題があること,(2)「談話の先を推測するタスク」と「与えられた情報に続く英文を作り出すタスク」のスコアに相関が強いことなどが分かった。論理的「思考力」「判断力」そして豊かな「表現力」を育てるためには,「一貫性」をより意識させる指導が必要である。具体的には,“plus one (sentence) activity"と呼ばれているような表現活動,つまり「後に続く発話やセンテンスを考え,表現させる機会」をできるだけ多く確保することや,それを支援する教材開発が求められている。生徒が英語で論理的思考や判断
言語 ja
内容記述
内容記述 In April 2012, junior high school education in Japan began to be conducted based on the revised course of study produced by the central government. In the section on ‘general policies regarding curriculum formulation,' teachers are expected to foster in students ‘a zest for life' through educational activities. In particular, teachers should be committed to fostering students' ability ‘to think', ‘to make decisions', and ‘to express themselves'. English teachers are expected to think about fostering learners' language skills to think logically and express their ideas and feelings effectively in the target language. The author argues that, initially, students need to understand and be aware of coherence in English passages and conversations. In order to contribute to this, a diagnostic test for evaluating learners' discourse competence in English, especially in relation to coherence, was developed and given to 498 junior high school students. The results of the survey indicated that the students lacked understanding in some areas of discourse competence. To remedy this, instruction and teaching materials should be more oriented towards making students aware of coherence in discourse, and they should be given more exercises or activities to develop their logical thinking and to express their ideas coherently in class.
言語 en
出版者
出版者 広島大学外国語教育研究センター
言語
言語 eng
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/35475
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1347-0892
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11424332
開始ページ
開始ページ 1
書誌情報 広島外国語教育研究
Hiroshima Studies in Language and Language Education

号 17, p. 1-19, 発行日 2014-03-01
旧ID 35475
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-03-01 08:24:23.962979
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3