ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 広島外国語教育研究
  3. 9号

日本のドイツ語教育におけるCALLの創成期 : 1990年から2000年を中心に

https://doi.org/10.15027/19859
https://doi.org/10.15027/19859
51bb816e-65fe-477b-8a26-0a4684d40214
名前 / ファイル ライセンス アクション
h-gaikokugokenkyu9_19.pdf h-gaikokugokenkyu9_19.pdf (2.1 MB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル 日本のドイツ語教育におけるCALLの創成期 : 1990年から2000年を中心に
言語 ja
タイトル
タイトル The Eary Period of CALL in German Education in Japan (1990-2000)
言語 en
作成者 岩崎, 克己

× 岩崎, 克己

ja 岩崎, 克己

en Iwasaki, Katsumi

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
主題
主題Scheme Other
主題 ドイツ語学習
主題
主題Scheme Other
主題 CALL
主題
主題Scheme Other
主題 CAI
主題
主題Scheme Other
主題 インターネット
主題
主題Scheme Other
主題 外国語教授理論
主題
主題Scheme NDC
主題 840
主題
主題Scheme NDC
主題 370
内容記述
内容記述 The purpose of this paper is to give a retrospective sketch on the early period of CALL in German education in Japan, which covers the time from ca. 1990 to 2000. Based on the work of Levy (1997), the historical development of CALL in Europe and America can be divided into the following three periods: 1. 1960-1980: The period of behavioristic CAI, based on the networks of mainframe computers; 2. 1980-1995: The period of communicative CALL, based on personal computers and handmade programs developed by teacher programmers; 3. 1995-Present: The period of CALL learning projects, based on the Internet and CMC(computer-mediated communication). For a description of the historical development of CALL in German education in Japan, we can also use the same framework. However the history of CALL in German education in Japan barely was beginning in 1990 and has no long tradition such as in Europe and America. Therefore, happenings in the field of CALL which occurred over time in other countries often occurred simultaneously here in Japan. In particular, trends and happenings corresponding to those of the behavioristic CA1 period and to the communicative CALL period began in German education in Japan almost simultaneously, in around 1990. And instances corresponding to those in the period of CALL in project learning began soon afterwards, in the middle of the 1990's. Indeed, the advent of the Internet and its global spread was an explosive phenomenon. In our context, therefore, the framework above should not be understood as a periodical distinction of CALL practices but as a typological one. In this paper, trends in the field of CALL in German education in Japan are first classified into the three types above, and within each type individual cases are described chronologically. At the end of this paper, we consider the historical alteration of terminology from CA1 to CALL in German education in Japan, because it serves as a criterion for deepening the understanding of the concept of 'CALL' . Therefore, this paper consists..
言語 en
出版者
出版者 広島大学外国語教育研究センター
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/19859
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1347-0892
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11424332
開始ページ
開始ページ 19
書誌情報 広島外国語教育研究
Hiroshima Studies in Language and Language Education

号 9, p. 19-52, 発行日 2006-03-31
旧ID 19859
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-03-01 08:08:57.246128
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3