ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 広島外国語教育研究
  3. 4号

言語機能を基準としたドイツ語コミュニカティブ・テストの開発

https://doi.org/10.15027/15377
https://doi.org/10.15027/15377
489cb9aa-8be0-42b4-a104-2e05e5bea031
名前 / ファイル ライセンス アクション
h-gaikokugokenkyu4_29.pdf h-gaikokugokenkyu4_29.pdf (1.5 MB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル 言語機能を基準としたドイツ語コミュニカティブ・テストの開発
言語 ja
タイトル
タイトル A Basic German Communicative Test Using Language Functions to Measure Proficiency
言語 en
作成者 岩崎, 克己

× 岩崎, 克己

ja 岩崎, 克己

en Iwasaki, Katsumi

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
主題
主題Scheme Other
主題 ドイツ語教育
主題
主題Scheme Other
主題 オンライン学習診断
主題
主題Scheme Other
主題 言語機能
主題
主題Scheme Other
主題 コミュニカティブ・テスト
主題
主題Scheme NDC
主題 840
主題
主題Scheme NDC
主題 370
内容記述
内容記述 The characteristics of a new German communicative test for Japanese university students is explained in the first half of this paper. This test was developed by the author with the aid of a special research grant from the Japan Society for the Promotion of Science. The test and a list of all vocabulary used in it are detached as an appendix. In order to write this communicative test, the author selected 57 basic language functions as anchor points for measuring the communicative competence of learners at the beginner's level. Some functions utilized include offering an apology, requesting assistance, suggesting a course of action, and so on. The language functions were taken from Baldegger, M. / Muller, M. / Schneider, G. / Naf, A. (1980): Kontaktschwelle Deutsch als Fremdsprache. and also from Van Ek, J. A. / Trim, J. L. M. (1990): Threshold 90. These two publications are the most famous standard reference books for test- and textbook writers and for curriculum designers in German and English language education, respectively. The second half of this paper reports on 42 Hiroshima University freshmen who took the communicative test. The students had learned German for 90 hours (30 weeks, twice a week including guidances and tests). An error analysis of the test results revealed strategies which learners seem to utilize when they encounter problems in understanding test dialogues. Nineteen of the 42 students who took the communicative test also took the Dokken 4-Kyu, the Fourth Grade of the German Proficiency Test. So, test scores could be compared. The results showed a statistically meaningful correlationship between the two tests (0.83). The author is now developing an on-line testing system which provides examinees not only with automatically-evaluated test results, but also with vocabulary lists and references to helpful supplementary exercises.
言語 en
出版者
出版者 広島大学外国語教育研究センター
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/15377
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1347-0892
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11424332
開始ページ
開始ページ 29
書誌情報 広島外国語教育研究
Hiroshima Studies in Language and Language Education

号 4, p. 29-53, 発行日 2001-03-31
旧ID 15377
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-03-01 08:04:46.943164
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3