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  1. 広島大学の刊行物
  2. 比較論理学研究
  3. 20号

黒白業をめぐるガワンタシの見解

https://doi.org/10.15027/53846
https://doi.org/10.15027/53846
9ffff6d5-b858-4026-9b54-751b37904954
名前 / ファイル ライセンス アクション
Ann-ResProjCent-CompStudLogic_20_167.pdf Ann-ResProjCent-CompStudLogic_20_167.pdf (289.7 KB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-05-12
タイトル
タイトル 黒白業をめぐるガワンタシの見解
言語 ja
タイトル
タイトル Ngag dbang bkra shis’s View of Black-White Karma
言語 en
作成者 矢ノ下, 智也

× 矢ノ下, 智也

ja 矢ノ下, 智也

en YANOSHITA, Tomoya

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アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
内容記述
内容記述 Through an analysis of the debate in his rTen ’brel chen mo, this study clarifies the later dGe lugs pa scholar bSe Ngag dbang bkra shis’s (1678–1738) understanding of black-white karma. According to the Buddhist theory of karmic fruition, if sentient beings accumulate virtuous or unvirtuous karma, they transmigrate into either happy or unhappy realms. This theory is related to the idea that karma is classified into four types: black, white, black-white karma, or neither black nor white karma. This idea can be found in the early Buddhist canon. The definition of the four types of karma is given in Vasubandhu’s Abhidharmakośa and its Bhās. ya, and in Asa˙nga’s Abhidharmasamuccaya. It is noteworthy that Vasubandhu’s definition of black-white karma is quite different from Asaṅga’s. The former defines it as a continuum of virtuous karma mixed with unvirtuous karma, whereas the latter defines it either as the karma in which one performs white preparation (prayoga) motivated by black intention (āśaya) or as that in which one performs black preparation motivated by white intention. Furthermore, while black-white karma is interpreted as virtuous karma in the Abhidharmakośabhāṣya, it is interpreted as either virtuous karma or unvirtuous karma in the Abhidharmasamuccaya. According to Ngag dbang bkra shis, one who performs white preparation (sbyor ba, prayoga) motivated by black intention (bsam pa, āśaya) accumulates unvirtuous karma, whereas one who performs black preparation motivated by white intention accumulates virtuous karma. This suggests that it is intention that determines whether karma is virtuous or unvirtuous. Moreover, closer scrutiny of Ngag dbang bkra shis’s debate, moreover, reveals that he takes the view that preparation for unvirtuous karma arises from the three roots (lobha, dveṣa, and moha), which can be found in Abhidharmakośa IV.68d. We can draw a reasonable conclusion that Ngag dbang bkra shis, developing a syncretic theory that is an amalgamation of Vasubandhu’s and Asaṅga’s view of black-white karma, attempted to give a rational interpretation of this slippery type of karma.
言語 en
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 広島大学比較論理学プロジェクト研究センター研究成果報告書(2022年度)
言語 ja
出版者
出版者 広島大学比較論理学プロジェクト研究センター
言語 ja
出版者
出版者 Research Project Center for the Comparative Study of Logic, Hiroshima University
言語 en
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/53846
ID登録タイプ JaLC
助成情報
助成機関名 日本学術振興会
言語 ja
研究課題番号URI https://kaken.nii.ac.jp/ja/grant/KAKENHI-PROJECT-21J20283/
研究課題番号 21J20283
研究課題名 東部ユーラシアの視野における高車史研究
言語 ja
助成情報
助成機関名 Japan Society for the Promotion of Science
言語 en
研究課題名 東部ユーラシアの視野における高車史研究
言語 ja
開始ページ
開始ページ 167
書誌情報 ja : 比較論理学研究
en : The Annals of the Research Project Center for the Comparative Study of Logic

号 20, p. 167-180, ページ数 14, 発行日 2023-03-25
旧ID 53846
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Ver.1 2025-03-01 07:09:06.603888
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