ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 比較日本文化学研究
  3. 16号

太宰治「清貧譚」論 : 新体制下における太宰の俗との関わり方に着目して

https://doi.org/10.15027/53586
https://doi.org/10.15027/53586
1e4f4b9e-46a6-4232-ae07-f140ac5e3c73
名前 / ファイル ライセンス アクション
HNBK_16_1.pdf HNBK_16_1.pdf (1.3 MB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル 太宰治「清貧譚」論 : 新体制下における太宰の俗との関わり方に着目して
言語 ja
タイトル
タイトル “Seihintan" by Osamu Dazai: Focus on Dazai’s relationship with the secular under the New Order Movement
言語 en
作成者 史, 蕊

× 史, 蕊

ja 史, 蕊

en Shi, Rui

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
権利情報
権利情報 Copyright (c) 2023 広島大学大学院人間社会科学研究科人文学プログラム総合人間学分野
主題
主題Scheme Other
主題 Osamu Dazai
主題
主題Scheme Other
主題 “Seihintan"
主題
主題Scheme Other
主題 New Order Movement
主題
主題Scheme Other
主題 “Huang Ying"
主題
主題Scheme Other
主題 Adaptation Novel
内容記述
内容記述 “Seihintan" by Osamu Dazai is based on “Huang Ying," which is an adaptation novel of Strange Tales from a Chinese Studio written by Chinese writer Pu Songling of the Qing dynasty. This paper will begin with the background of the era by inspecting the New Order Movement and the cultural reform proposed by Konoe Fumimaro in 1940, exploring the possibility that Dazai incorporated his own perspectives on art in this piece of work. Second, through a comparative study of the content and literary expression of “Seihintan" and “Huang Ying," especially the sarcastic rewriting of the main character Sainosuke, it was possible to catch a glimpse of Dazai’s aversion to the practice of art with ignorance to reality and the label of being free from vulgarity. However, in his other works, Dazai praised the artists for their noble character and how their creations were not bound by secularism, which is a powerful contrast to “Seihintan." Therefore, this paper analyzes the reason behind Dazai’s contradictory writing and his intentional focus on secularism in “Seihintan." At the same time, Dazai’s relationship with the secular under the New Order Movement is analyzed. To conclude, “Seihintan" presented a wandering image of Osamu Dazai between the “ordinary" and “detached," the character Saburo carries the author’s idealized vision for solving the national difficulties and call for a free environment for artistic creation. In this work, Dazai defends himself against the criticism of his secularization.
言語 en
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 本稿は、第6 回東アジア日本研究者協議会国際学術大会(2022年11月4 - 6日、オンライン)において口頭発表した内容をもとに、修正を加えたものである。
出版者
出版者 広島大学大学院人間社会科学研究科人文学プログラム総合人間学分野
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/53586
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1882-8701
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA1234386X
開始ページ
開始ページ 1
書誌情報 比較日本文化学研究
比較日本文化学研究

号 16, p. 1-22, 発行日 2023-03-31
見出し
大見出し 論文
言語 ja
旧ID 53586
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-03-01 06:30:17.899159
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3