ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 比較日本文化学研究
  3. 14号

制度的場面における多人数相互行為の終了に関する研究 : 中国の大学における日本語授業を分析対象に

https://doi.org/10.15027/50829
https://doi.org/10.15027/50829
be3b551c-ce34-470d-aa1f-31935c1c0bdd
名前 / ファイル ライセンス アクション
HNBK_14_19.pdf HNBK_14_19.pdf (396.2 KB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル 制度的場面における多人数相互行為の終了に関する研究 : 中国の大学における日本語授業を分析対象に
言語 ja
タイトル
タイトル A Study of the Closing Section of Multi-Person Interaction in Institutional Settings: Analysis of Japanese Lessons in Chinese Universities
言語 en
作成者 黄, 潔

× 黄, 潔

ja 黄, 潔

en HUANG, Jie

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
権利情報
権利情報 Copyright (c) 2021 広島大学大学院人間社会科学研究科人文学プログラム総合人間学分野
主題
主題Scheme Other
主題 Institutional Settings
主題
主題Scheme Other
主題 Multi-person Interaction
主題
主題Scheme Other
主題 Japanese Lessons
主題
主題Scheme Other
主題 the Closing Section
主題
主題Scheme Other
主題 Multimodal
内容記述
内容記述 Taking a multimodal perspective, this study analysis the closing section of multi-person interaction in an institutional setting, where Japanese lessons conducted by three Japanese teachers and three Chinese teachers in Chinese universities are involved. Data were collected through the form of audio, video, and transcripation. Results of this study are as follows: (1) the closing section of the Japanese lesson is constituted with two stage structures, that is “pre-closing" and “closing". Moreover, the components of these two stages are somewhat solidified, (2) in both the “preclosing" and the “closing" stages, the leader is the teacher, who practice a variety of verbal and non-verbal behaviors to guide the interaction with the students until the end of the lesson. Correspondingly, the students use a variety of non-verbal behaviors to indicate their agreements or disagreements with the teacher’s intention to end the lesson, (3) there are two main patterns of procedures used by teachers in the “preclosing" stage. One is creating a negotiation space by which students’ attitudes towards ending the lesson could be confirmed. The other one is to use “discourse marker" to unilaterally terminate the interaction with students, (4) utilizing various “discourse markers", the “closing" is constructed by teachers into different phases. The teacher can appropriately adjust the progress of the lesson’s “closing" by evaluating students’ non-verbal behaviors in each phase.
言語 en
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 本研究は中国国家留学基金・日本政府(文部科学省)留学生奨学金の助成を受けたものである。
出版者
出版者 広島大学大学院人間社会科学研究科人文学プログラム総合人間学分野
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/50829
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1882-8701
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA1234386X
開始ページ
開始ページ 19
書誌情報 比較日本文化学研究
比較日本文化学研究

号 14, p. 19-37, 発行日 2021-03-31
見出し
大見出し 論文
言語 ja
旧ID 50829
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-03-01 06:27:07.773918
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3