ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 中等教育研究紀要
  3. 70号

公共空間における社会的合意形成を目指す社会科授業実践 : ポスト・ノーマル・サイエンス領域の論争を題材として

https://doi.org/10.15027/55209
https://doi.org/10.15027/55209
c85de444-92ae-40bb-ab6a-453ede9b6d44
名前 / ファイル ライセンス アクション
BullTheoryPracticeSecEdu_70_11.pdf BullTheoryPracticeSecEdu_70_11.pdf (1.4 MB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2024-05-02
タイトル
タイトル 公共空間における社会的合意形成を目指す社会科授業実践 : ポスト・ノーマル・サイエンス領域の論争を題材として
言語 ja
タイトル
タイトル Teaching practice to build a social consensus on the issue of cell-based meat in Japan: Through discussing issues of post-normal science
言語 en
作成者 河原, 洸亮

× 河原, 洸亮

ja 河原, 洸亮

en KAWAHARA, Kosuke

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
内容記述
内容記述 本実践は社会科の視点から「科学コミュニケーション」の在り方について提案するものである。開発した単元では、ポスト・ノーマル・サイエンス領域として取り扱われる社会的論争問題を題材とし、探究の中心的問いを設定した。生徒間で行われるコンセンサス会議を通して、市民の問題として科学技術の問題をとらえ、合意形成を行う授業開発を行った。その結果、生徒は社会的論争問題に対して、社会的な見方・考え方をはたらかせて自身の主張をつくりあげることができた。しかし、授業における「科学コミュニケーション」としての妥当性については、生徒間の対話の過程を分析し検討する必要があり、今後の課題として示唆された。
言語 ja
内容記述
内容記述 This practice proposes a way of “science communication" in social studies. In this class, the main question was a socially controversial issue addressed as an area of post-normal science. Through consensus meetings held among students, they regarded science and technology issues as civic problems and attempted to build consensus in the classroom. As a result, the students were able to create their own arguments regarding controversial issues. However, it is necessary to analyze and examine in detail the process of dialogue among students to determine whether “scientific communication" in the class was appropriate.
言語 en
出版者
出版者 広島大学附属中・高等学校
言語 ja
出版者
出版者 Hiroshima University High School
言語 en
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/55209
ID登録タイプ JaLC
開始ページ
開始ページ 11
書誌情報 ja : 中等教育研究紀要
en : Bulletin of theory and practice in secondary education

号 70, p. 11-18, ページ数 8, 発行日 2024-03-31
旧ID 55209
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-03-01 04:58:24.402938
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3