ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 中等教育研究紀要
  3. 68号

データロガーを用いた生徒主体の化学実験・測定教材の開発と実践

https://doi.org/10.15027/51991
https://doi.org/10.15027/51991
ae174f91-5a28-4bfa-918c-1dd12269522a
名前 / ファイル ライセンス アクション
BullTheoryPracticeSecEdu_68_69.pdf BullTheoryPracticeSecEdu_68_69.pdf (2.0 MB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル データロガーを用いた生徒主体の化学実験・測定教材の開発と実践
言語 ja
タイトル
タイトル Development and Practice of Teaching Materials for Chemical Experiments and Analysis Using Data Loggers
言語 en
作成者 沓脱, 侑記

× 沓脱, 侑記

ja 沓脱, 侑記

en KUTSUNUGI, Yuki

Search repository
内海, 良一

× 内海, 良一

ja 内海, 良一

en UTSUMI, Ryoichi

Search repository
平松, 敦史

× 平松, 敦史

ja 平松, 敦史

en HIRAMATSU, Atsushi

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
内容記述
内容記述 近年,理科教育の現場で話題となっている実験,分析へのICT 機器の導入について,高等学校「化学基礎」の単元「酸・塩基と中和」と,「化学」の単元「化学反応と熱・光」でデータロガーを導入した実験教材を開発し,試行・実践を行った。開発教材にはいくつかの課題も残るが,これまでよりも実験時間を短縮し,授業時間内に生徒自身の操作によりグラフを作成・分析(議論)することができることが確認できた。生徒たち自身がデータの意味を考えながら,連続的かつ自動で計測されたデータをもとに実験結果を分析,考察する機会を提供できるという点では,一定の効果がある教材を開発できたと考えられる。
言語 ja
内容記述
内容記述 The introduction of ICT equipment for experiments and analysis has become an important topic in science education. We developed experimental teaching materials by introducing data loggers for the unit "Acid, Base and Neutralization" in "Basic Chemistry" and the unit "Heat of Reaction and Thermochemistry" in "Chemistry" at senior high school, and conducted trials and practices. Although some issues remain with the developed teaching materials, we could shorten the experiment time and confirm that students can create and analyze (discuss) graphs by themselves within the class time. We believe that we could develop teaching materials that have a particular effect in that they provide students with opportunities to analyze and discuss experimental results based on continuously and automatically measured data while considering the meaning of the data.
言語 en
出版者
出版者 広島大学附属中・高等学校
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/51991
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1349-7782
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12025729
開始ページ
開始ページ 69
書誌情報 中等教育研究紀要
Bulletin of theory and practice in secondary education

号 68, p. 69-76, 発行日 2022-03-31
旧ID 51991
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-03-01 04:56:08.089862
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3