ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 中等教育研究紀要
  3. 68号

アーギュメント・スキルを高める授業の試み : スーパーサイエンスハイスクール学校設定科目「科学探究」の実践を通して

https://doi.org/10.15027/51990
https://doi.org/10.15027/51990
ddbd579d-bf8e-488d-8dac-42316b713ee0
名前 / ファイル ライセンス アクション
BullTheoryPracticeSecEdu_68_59.pdf BullTheoryPracticeSecEdu_68_59.pdf (1.6 MB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル アーギュメント・スキルを高める授業の試み : スーパーサイエンスハイスクール学校設定科目「科学探究」の実践を通して
言語 ja
タイトル
タイトル A Challenge of the Advancements in Argumentation Skills Through “Integrated Science," a Super Science High School Subject
言語 en
作成者 梶山, 耕成

× 梶山, 耕成

ja 梶山, 耕成

en KAJIYAMA, Kosei

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
内容記述
内容記述 本論文では,スーパーサイエンスハイスクール学校設定科目「科学探究」において,アーギュメント・スキルを高めることを目的とした授業の内容とその評価を報告する。高等学校第1学年(2019年度197名,2020年度201名,計398名)に対し,科学的イシューを題材にしてアーギュメンテーションを行わせたところ,次に示す成果が明らかになった。(1)科学の知識を得る場面や科学的に探究する過程においてアーギュメンテーションの果たす役割の重要性を認識した。(2)アーギュメンテーションは社会的な課題を解決し,国際社会で生きていくうえで必要なスキルであるとの意識を持つようになった。その一方で次の課題が示された。(3)アーギュメンテーションの構成要素である反論や反駁に対して自分の考えを説明することが困難であった。これらの成果と課題を踏まえ,理科教育における「主体的・対話的で深い学び」とアーギュメンテーションとの関連性を考察し,今後の理科教育の在り方を展望する。
言語 ja
内容記述
内容記述 This study explains "Integrated Science," one of the super-science high school studies, to promote argumentation skills and evaluate the implementation of the results. Arguing about scientific issues and researching 10th-year students’ reactions, in which 197 in 2019 and 201 in 2020 participated (398 pupils in all), the pro and cons were as follows. First, students realized the importance of argumentation to understand scientific knowledge and its importance when researching science. Second, argumentation skills would be useful when tackling social and global issues. However, pupils were aware of some difficulties in explaining the rebuttal and the backing as Toulmin’s Argument Pattern. Based on these results, the relation between “independent, interactive and deep learning" as advocated in the course of study and argumentation in the lesson are discussed, and the perspective on science education is reviewed.
言語 en
出版者
出版者 広島大学附属中・高等学校
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/51990
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1349-7782
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12025729
開始ページ
開始ページ 59
書誌情報 中等教育研究紀要
Bulletin of theory and practice in secondary education

号 68, p. 59-68, 発行日 2022-03-31
旧ID 51990
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-03-01 04:55:59.127929
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3