ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 中等教育研究紀要
  3. 66号

ナラティブの力を英語教育に

https://doi.org/10.15027/48853
https://doi.org/10.15027/48853
8788758c-b3d5-40d5-a5ea-430509ba14ff
名前 / ファイル ライセンス アクション
BullTheoryPracticeSecEdu_66_95.pdf BullTheoryPracticeSecEdu_66_95.pdf (2.9 MB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル ナラティブの力を英語教育に
言語 ja
タイトル
タイトル Harnessing the Power of Narratives in Teaching English
言語 en
作成者 山岡, 大基

× 山岡, 大基

ja 山岡, 大基

en Yamaoka, Taiki

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
内容記述
内容記述 日本の学校英語教育においては,「実践的な英語コミュニケーション能力の育成」という目標が強調されるにつれて,ナラティブは実用的価値が低いとみなされ,教材から駆逐されつつあり,特に検定教科書については,テクスト・タイプは説明文に過度に傾斜している現状である。しかしながら,そのような認識はナラティブについての浅薄な理解に基づくものである。言語コミュニケーションにおいてナラティブそのものが占める部分は大きく,また,事実的・論理的なコミュニケーションにおいても,ナラティブ性はコミュニケーションの成否を左右する。すなわち,ナラティブは「実践的な英語コミュニケーション能力の育成」にとって無視できない価値を持つ。本稿では,そのような認識から,中学校・高等学校における英語指導の中で,ナラティブの教育価値を活かそうとした実践について報告する。中学校では,物語の分析と創作を指導し,高校では,科学プレゼンテーションにナラティブ性を取り入れることを指導した。
言語 ja
内容記述
内容記述 As one of the four major text types (narrative, descriptive, expository, argumentative) narrative has become less and less respected as Japan’s English language education policy has increased emphasis on skills that are more practical. The materials in authorized textbooks are mostly expository, with practically no room for the other three text types. Narrative texts are regarded as impractical in that they only serve as personal entertainment for the readers. However, this view of narrative texts comes from a superficial understanding of their functions in human communication. Narrative texts account for a major part of linguistic communication. Even factual and logical communication in academic and business settings depends on narratives. Thus, narrative texts must play an essential part in English teaching that targets practical communication skills. This paper reports the author’s attempts to use narrative texts to foster junior and senior high school students’ practical English skills. The major parts of such attempts involved the students in the ninth grade creating their own narrative texts based on an analytical framework and students incorporating narrativity into their scientific presentations.
言語 en
出版者
出版者 広島大学附属中・高等学校
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/48853
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1349-7782
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12025729
開始ページ
開始ページ 95
書誌情報 中等教育研究紀要
Bulletin of theory and practice in secondary education

号 66, p. 95-107, 発行日 2020-03-31
旧ID 48853
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-03-01 04:53:29.706998
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3