ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 中等教育研究紀要
  3. 66号

「錯視」や「だまし絵」指導におけるデジタル教材の開発(2) : 「わかりやすさ」に関する調査

https://doi.org/10.15027/48850
https://doi.org/10.15027/48850
61079885-ed6b-42d7-b9dc-d39693ddd2ef
名前 / ファイル ライセンス アクション
BullTheoryPracticeSecEdu_66_69.pdf BullTheoryPracticeSecEdu_66_69.pdf (3.4 MB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル 「錯視」や「だまし絵」指導におけるデジタル教材の開発(2) : 「わかりやすさ」に関する調査
言語 ja
タイトル
タイトル The Development of Digital Materials for Teaching Optical Illusions(2): Survey on Ease of Understanding
言語 en
作成者 森長, 俊六

× 森長, 俊六

ja 森長, 俊六

en Morinaga, Shunroku

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
内容記述
内容記述 平成28年度科学研究費助成事業(奨励研究)の交付により,デジタル教材としての全体構造をデザインした。その過程では,トロンプルイユやトリックアート,ふしぎ絵など,これまで明確な分類が定まっていなかった「錯視」や「だまし絵」を鑑賞者の視点や作品との関係性で分類・整理した。目指すデジタル教材は,簡便に「錯視」や「だまし絵」を紹介し,その不可思議さを実感できるものである。しかし,色や明るさの錯視の場合,実際には同じ色や同じ明るさであっても,パソコン画面上の提示では,いぶかしく感じるとの懸念が残った。 本調査は,「錯視」や「だまし絵」指導で用いられる図版や実物,デジタルコンテンツなどの提示媒体の違いによる「わかりやすさ」に関する調査である。調査の結果,デジタルコンテンツは図版に比べると遥かにわかりやすく「錯視」や「だまし絵」の理解を促せることがわかった。また,懸念された「いぶかしさ」についても,提示の仕方によって軽減できることが確認できた。
言語 ja
内容記述
内容記述 An overall structure for digital materials for teaching optical illusions was designed, making use of a Grant-in-Aid for Scientific Research awarded in fiscal year 2016. During the design process, trompe l’oeil, trick art, and other optical illusions for which a clear category had not previously been identified were classified and organized based on the viewer’s perspective and relationship to the optical illusion. The aim was to design digital materials that would introduce optical illusions and trompe l’oeil simply and allow students to sense their mysteriousness. In the case of optical illusions involving color or brightness, however, there was still concern over “dubiousness" with presentation on a computer screen, even if the images were of the same color or brightness. This study examined ease of understanding with different presentation media used for teaching optical illusions and trompe l’oeil such as illustrations, actual items, and digital content. The results indicate that digital content is far superior to illustrations in promoting understanding of optical illusions and trompe l’oeil. It was also found that “dubiousness," which was a matter of concern, can be reduced depending on the method of presentation.
言語 en
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 本稿は,平成31年度JSPS科研費(奨励研究,課題番号:19H00101)の研究成果の一部である。
出版者
出版者 広島大学附属中・高等学校
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/48850
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1349-7782
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12025729
開始ページ
開始ページ 69
書誌情報 中等教育研究紀要
Bulletin of theory and practice in secondary education

号 66, p. 69-80, 発行日 2020-03-31
旧ID 48850
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-03-01 04:53:03.363478
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3