ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 中等教育研究紀要
  3. 66号

理科の見方・考え方を働かせた探究「マグマの性質と火山の形」の指導

https://doi.org/10.15027/48848
https://doi.org/10.15027/48848
fffe42f3-46a6-4e47-8cef-fb9c65a7b54d
名前 / ファイル ライセンス アクション
BullTheoryPracticeSecEdu_66_53.pdf BullTheoryPracticeSecEdu_66_53.pdf (1.7 MB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル 理科の見方・考え方を働かせた探究「マグマの性質と火山の形」の指導
言語 ja
タイトル
タイトル Teaching Strategies for Exploring Nature Using Scientific Perspectives and Thoughts: An Example of Learning to Examine the Relationship between Magma Properties and Volcanic Shapes
言語 en
作成者 杉田, 泰一

× 杉田, 泰一

ja 杉田, 泰一

en Sugita, Taiichi

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
内容記述
内容記述 日本の理科教育は,今まで探究の過程に基づいた学習を大切にしてきた。平成29年告示学習指導要領においても探究の過程に基づいた学習の充実が示され,併せて理科の見方・考え方等のキーワードも示されている。充実とは具体的に何を意味するのか,理科の見方・考え方を働かせるとは何か,理科の見方・考え方をなぜ評価対象としないのか。これらの問いを踏まえながら,中学校理科第1学年「マグマの性質と火山の形」を一例に取り上げ,生徒が理科の見方・考え方を働かせながら問題を見いだして課題・仮説を設定する場面に焦点を当てた指導計画を検討し,授業実践を行った。
言語 ja
内容記述
内容記述 In science education in Japan, it has been important for students to learn about natural phenomena through exploration. The Japanese Course of Study, revised in 2017, also emphasizes exploratory learning in science. However, the course has been revised to systematically develop students’ ability to explore using scientific perspectives and thinking. Therefore, this article examined how to develop a teaching strategy, taking as an example an inquiry into the relationship between the properties of magma and the shape of volcanoes. Specifically, the students themselves identified problems with the relationship between the nature of magma and the shape of volcanoes and drafted a teaching plan that allowed them to establish issues and hypotheses. The instructional plan showed the students the knowledge and concepts they would need ahead of identifying problems, and by comparing and correlating volcanic events, they learned the practical conditions: the relationship between magma properties and volcanic shapes. By conducting classes based on this teaching plan, students were able to set tasks and hypotheses regarding the relationship between the properties of magma and the shape of volcanoes, and to design model experiments to verify the hypotheses.
言語 en
出版者
出版者 広島大学附属中・高等学校
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/48848
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1349-7782
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12025729
開始ページ
開始ページ 53
書誌情報 中等教育研究紀要
Bulletin of theory and practice in secondary education

号 66, p. 53-62, 発行日 2020-03-31
旧ID 48848
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-03-01 04:52:45.994418
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3