ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 中等教育研究紀要
  3. 64号

「理科の見方・考え方」を働かせた火成岩の学習

https://doi.org/10.15027/45321
https://doi.org/10.15027/45321
e86f6f2b-d055-4a55-a172-3c92f9b1528f
名前 / ファイル ライセンス アクション
BullTheoryPracticeSecEdu_64_59.pdf BullTheoryPracticeSecEdu_64_59.pdf (1.2 MB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル 「理科の見方・考え方」を働かせた火成岩の学習
言語 ja
タイトル
タイトル Learning Igneous Rocks Using Scientific Viewpoints and Ways of Thinking
言語 en
作成者 杉田, 泰一

× 杉田, 泰一

ja 杉田, 泰一

en Sugita, Taiichi

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
主題
主題Scheme NDC
主題 370
内容記述
内容記述 中学校理科において火成岩を扱う。中学生が火成岩を観察するとき,組織の識別ができないこと等の課題が指摘されている。その原因として,観察の視点とその意義(成因の考察)を理解していないこと,視点をもっていても技能的に困難であること等が考えられる。本研究は,前者の原因解決に向けた指導の改善を目的として,火成岩の分類を柱にした授業を計画して行った。共通点と相違点,原因と結果等の「理科の見方・考え方」を働かせる展開を導入することで,生徒に自ら観察の視点を獲得させたり,成因について疑問や課題をもたせたりすることができた。
言語 ja
内容記述
内容記述 This study provides some suggestions for the improvement of teaching the observation of igneous rocks in junior high school science lessons. In general, junior high school students appear to experience difficulty in identifying the organization of igneous rocks. Therefore, a lesson plan was conducted during which students decided on the scientific viewpoints and criteria to observe igneous rocks by themselves. During this lesson, students performed observations to compare several igneous rocks using scientific viewpoints and ways of thinking. The results showed that the students were able to obtain scientific viewpoints to observe ingenious rocks by themselves. Furthermore, the students were able to have some questions and find tasks towards identifying factors that affect the formation of igneous rocks.
言語 en
出版者
出版者 広島大学附属中・高等学校
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/45321
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1349-7782
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12025729
開始ページ
開始ページ 59
書誌情報 中等教育研究紀要
Bulletin of theory and practice in secondary education

号 64, p. 59-66, 発行日 2018-03-31
旧ID 45321
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-03-01 04:49:48.968904
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3