ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 中等教育研究紀要
  3. 63号

世界史におけるアクティヴ・ラーニングの開発研究 : 学びの段階性と向上性の保障

https://doi.org/10.15027/42754
https://doi.org/10.15027/42754
039b5900-daa3-455a-8906-015337199010
名前 / ファイル ライセンス アクション
BullTheoryPracticeSecEdu_63_21.pdf BullTheoryPracticeSecEdu_63_21.pdf (2.2 MB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル 世界史におけるアクティヴ・ラーニングの開発研究 : 学びの段階性と向上性の保障
言語 ja
タイトル
タイトル World History Unit for Active Learning Development Studies: Security for a Gradability and Improvement of the Learning
言語 en
作成者 宮本, 英征

× 宮本, 英征

ja 宮本, 英征

en Miyamoto, Hideyuki

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
主題
主題Scheme NDC
主題 370
内容記述
内容記述 本研究の目的は,世界史教育における「深い学び」は,アクティヴ・ラーニングとして評価されるロールプレイの差異体験やジグソー法の他者交流などによる学びの変化に留まるものではなく,生徒と生徒,生徒と教師が協力して,歴史を語るという市民的資質を段階的に向上するものであることを明らかにする。 そのため,ジグソー法の他者交流にトゥールミン図式を導入した単元「1791年憲法を考える」を開発し,生徒が段階的向上的に学びを深められるようにした。また,パフォーマンス評価にもとづく評価活動を組織することで,生徒自身がフランス革命や1791年憲法についての語りを評価し,何をどのように学べば良いか学びの方向性を示せるようにした。 今後の課題としては,本授業はモデル単元であるため,実践を繰り返すことで,単元構成や資料,グループ活動の方法などを精緻化していくことである。
言語 ja
内容記述
内容記述 The purpose of this study is to obtain a “deeper understanding in world history education". Cooperation between students and between students and teachers can be achieved via the exchange of experiences and the jigsaw method of role playing, evaluated as active learning. Accordingly, I clarify that the methods used must be improved before progressive discussions about history can occur. Thus, a unit based on exchanges with others using the jigsaw method was developed, looking at the 1791 French constitution. In this study, a student’s presentation was evaluated by the class and the other students suggested improvements. The results showed that “deeper learning" was achieved by organizing the evaluation activity based on the performance evaluation. Because this class is a proposed model unit, further steps are required, including a written outline of the unit’s constitution and a concrete group activity, which can be achieved by repeating the practice.
言語 en
出版者
出版者 広島大学附属中・高等学校
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/42754
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1349-7782
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12025729
開始ページ
開始ページ 21
書誌情報 中等教育研究紀要
Bulletin of theory and practice in secondary education

号 63, p. 21-28, 発行日 2017-03-31
旧ID 42754
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-03-01 04:47:32.622330
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3