ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 中等教育研究紀要
  3. 62号

パラグラフ・ライティングは「つながり」から「まとまり」へ

https://doi.org/10.15027/40429
https://doi.org/10.15027/40429
e751ade8-50fe-4826-9f4e-a93f7e185b2b
名前 / ファイル ライセンス アクション
BullTheoryPracticeSecEdu_62_71.pdf BullTheoryPracticeSecEdu_62_71.pdf (1.4 MB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル パラグラフ・ライティングは「つながり」から「まとまり」へ
言語 ja
タイトル
タイトル Cohesion before Coherence in the Teaching of Paragraph Writing
言語 en
作成者 山岡, 大基

× 山岡, 大基

ja 山岡, 大基

en Yamaoka, Taiki

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
主題
主題Scheme NDC
主題 370
内容記述
内容記述 本稿は,パラグラフ・ライティング指導における「つながり」(cohesion・結束性)と「まとまり」(coherence・一貫性)の指導順序に関して考察する。「つながり」と「まとまり」は,旧来よりパラグラフ・ライティングにおいては重要な要素と指摘されてきたが,概念的な理解に留まることが多く,実践的には必ずしも,それらの指導方法について体系化がなされてきたわけではない。筆者の指導経験上,「まとまり」を焦点化する指導だけでは,「まとまり」を作る力を生徒に身に付けさせることが困難であった。むしろ,「つながり」を焦点化して指導することにより,かえって「まとまり」の面でも好影響が見られた。両者がパラグラフ・ライティングにおいて同等に重要な要素であることは言を俟たず,また,常識的に考えて,両者に同時並行で配慮することが現実的ではある。しかし,本稿では,あくまで1つの可能性として,「まとまり」を指導する際,あえて「つながり」から指導を始めることが効果的ではないかという提案を行う。
言語 ja
内容記述
内容記述 This article discusses which of cohesion or coherence should be focused on first in the teaching of paragraph writing. Although the two have traditionally been referred to when discussing the teaching of paragraph writing, they have formed more of a slogan than practical guidelines, on which instruction is systematically based. Through his teaching experience, the author has found that students often have difficulty in composing a coherent paragraph when they receive instruction that selectively focuses on coherence. However, when they are instructed on cohesion, their writing improves not only in terms of cohesion but also of coherence. It is true that cohesion and coherence are equally important in writing a well-organized paragraph, and it is neither effective nor practical to focus on either one of them independently of the other. Nonetheless, there can still be a favorable order in which to teach them, and this article suggests a “cohesion before coherence" principle as a possible guideline to help students write not only cohesive but also coherent paragraphs.
言語 en
出版者
出版者 広島大学附属中・高等学校
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/40429
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1349-7782
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12025729
開始ページ
開始ページ 71
書誌情報 中等教育研究紀要
Bulletin of theory and practice in secondary education

号 62, p. 71-78, 発行日 2016-03-31
旧ID 40429
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-03-01 04:46:34.845307
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3