ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 中等教育研究紀要
  3. 62号

知識と技能の統合を目指した授業の実践 : 英語,数学の合同授業を通して

https://doi.org/10.15027/40428
https://doi.org/10.15027/40428
9e31cda0-cbe1-49d7-889c-71af04396c61
名前 / ファイル ライセンス アクション
BullTheoryPracticeSecEdu_62_59.pdf BullTheoryPracticeSecEdu_62_59.pdf (1.9 MB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル 知識と技能の統合を目指した授業の実践 : 英語,数学の合同授業を通して
言語 ja
タイトル
タイトル A study on the lesson aimed at solving a problem with knowledge and skills acquired through every-day lessons : An Integrated Lesson between English and mathematics
言語 en
作成者 瀬戸口, 茂久

× 瀬戸口, 茂久

ja 瀬戸口, 茂久

en Setoguchi, Shigehisa

Search repository
橋本, 三嗣

× 橋本, 三嗣

ja 橋本, 三嗣

en Hashimoto, Mitsugu

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
主題
主題Scheme NDC
主題 370
内容記述
内容記述 本研究は,2つの教科(英語と数学)の合同授業を行うことで,学習した知識と技能を統合させることが目的である。実施に向けた準備として,英語,数学で習得させたい知識や技能をあげて,授業を構成した。授業では,「4つの宇宙船はどこに着地したか」という問いに始まり,英語による情報交換,情報を整理して問題解決するなどの活動を行った。本稿は,授業記録や生徒の感想をもとに,授業実践の成果と課題について述べ,知識と技能を統合させる授業の可能性を探るものである。
言語 ja
内容記述
内容記述 In this study, an integrated lesson between two academic subjects, English and mathematics, was developed and analyzed. In the lesson, a mathematical problem was presented with the question being “Where have four spaceships landed on the map"? The lesson was conducted in the form of information-gap and problem-solving activities. To solve the problem, two types of information were exchanged orally across groups. With regard to the medium the learners used, they were allowed to use Japanese in within-group discussions; however, in interactions between groups, English was the only medium they used. After the interaction session, the learners solved the geometric proof problem with the information they originally possessed and with the information they obtained through interaction. Later, the lesson was analyzed from the viewpoint of both foreign language and mathematical educations. From the former point of view, it was suggested that the integrated lesson offered the learners a place where they can actively participate in communication activities. It was also suggested that the lesson would also provide the learners with the opportunities to improve their language skills in everyday-lessons, with which learners can actively participate in communication activities of the kind discussed in this study. From the latter point of view, the learners’ performance was analyzed in terms of logical inference. Through the analysis, it was suggested that working in small groups was effective in order to solve the mathematical problem. However, it was difficult for the learners to formally prove the locations of the ships with mathematical induction; they simply describe the conditions necessary for the inference.
言語 en
出版者
出版者 広島大学附属中・高等学校
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/40428
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1349-7782
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12025729
開始ページ
開始ページ 59
書誌情報 中等教育研究紀要
Bulletin of theory and practice in secondary education

号 62, p. 59-69, 発行日 2016-03-31
旧ID 40428
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-03-01 04:46:26.162607
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3