ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 中等教育研究紀要
  3. 62号

中学校理科におけるパフォーマンス課題と効果的な指導法 : 第2分野「生命の連続性」における授業実践を通して

https://doi.org/10.15027/40424
https://doi.org/10.15027/40424
07c69df8-aaef-4524-85f6-6da0a3936c8d
名前 / ファイル ライセンス アクション
BullTheoryPracticeSecEdu_62_11.pdf BullTheoryPracticeSecEdu_62_11.pdf (1.8 MB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル 中学校理科におけるパフォーマンス課題と効果的な指導法 : 第2分野「生命の連続性」における授業実践を通して
言語 ja
タイトル
タイトル Design of a Performance Task in Junior High School Science Lessons : A Consideration of an Effective Teaching Method through the Classroom Practice of the Unit “Continuity of Life"
言語 en
作成者 井上, 純一

× 井上, 純一

ja 井上, 純一

en Inoue, Jiyunichi

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
主題
主題Scheme NDC
主題 370
内容記述
内容記述 本研究では,生徒の「思考・判断・表現」を適切に評価することを志向した「パフォーマンス課題」を開発し,生徒の思考力・判断力・表現力を育むための実践を行っている。今年度は,生徒の学びの質や深まりを重視した適切な課題とルーブリック(評価指標)の作成に取り組むとともに,課題に取り組む探究活動や課題を見通した単元の授業においてアクティブラーニング型授業の技法を取り入れ,「認知プロセスの外化」を伴う活動への関与と経験により,生徒個人の理解や思考が深化するかどうかを検証した。中学校理科第2分野「生命の連続性」における実践を通して,生徒が課題の内容とルーブリックをよりよく理解し,実験で得られた科学的な根拠と既有の知識や概念を結びつけて思考できていること,「認知プロセスの外化」を伴う活動への関与と経験が,個人の理解や思考の深化に効果的に作用していることが明らかになった。
言語 ja
内容記述
内容記述 In this study, I developed a performance task intended to evaluate the thinking, judgment, and expression of my students appropriately and performed practice in science lessons by using it. I prepared a task and rubric to evaluate the quality of my students’ learning. I also tried to introduce active learning into my student’s activities, and considered whether my students could develop their understanding and thinking by producing a recognition process. In my practice of the unit “Continuity of Life", I clarified that my students understood the task and rubric, and were able to complete the task by relating their own scientific knowledge to the evidence that they obtained from their experiment. I also showed that my students were able to understand and think deeply by producing a recognition process in my lessons.
言語 en
出版者
出版者 広島大学附属中・高等学校
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/40424
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1349-7782
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12025729
開始ページ
開始ページ 11
書誌情報 中等教育研究紀要
Bulletin of theory and practice in secondary education

号 62, p. 11-26, 発行日 2016-03-31
旧ID 40424
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-03-01 04:45:51.081720
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3