ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 中学教育 : 研究紀要
  3. 47巻

布を用いた製作活動を通してグローバルな資質の育成をめざす「技術・家庭」の学習開発 : モンの保育園に贈る「くるみボタンのおもちゃ」の製作から

https://doi.org/10.15027/39565
https://doi.org/10.15027/39565
5d5ad534-0b62-4609-8d4d-cdfd5e312834
名前 / ファイル ライセンス アクション
JourJrhighEdu_47_61.pdf JourJrhighEdu_47_61.pdf (1.1 MB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル 布を用いた製作活動を通してグローバルな資質の育成をめざす「技術・家庭」の学習開発 : モンの保育園に贈る「くるみボタンのおもちゃ」の製作から
言語 ja
タイトル
タイトル Developing lessons in industrial art and home economics to foster global awareness by making toys using buttons and cloths for Hmong’s Children
言語 en
作成者 浦上, 千歳

× 浦上, 千歳

ja 浦上, 千歳

en Uragami, Chitose

Search repository
柴, 静子

× 柴, 静子

ja 柴, 静子

en Shiba, Shizuko

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
主題
主題Scheme Other
主題 くるみボタン
主題
主題Scheme Other
主題 布おもちゃ
主題
主題Scheme Other
主題 モン族
主題
主題Scheme Other
主題 協働性
主題
主題Scheme Other
主題 主体性
主題
主題Scheme Other
主題 buttons and cloth
主題
主題Scheme Other
主題 toys made from cloth
主題
主題Scheme Other
主題 Hmong
主題
主題Scheme Other
主題 cooperation and independence
主題
主題Scheme NDC
主題 370
内容記述
内容記述 本研究では,日本人の自国の伝統や文化を誇りにし,次世代への思いを表現させる「ものづくり」を通しての子どもの「多様性」「協働性」「主体性」を育成する効果的な学習を構築することを目的とした。そのために、子どもを対象として、日本と他国の違いや共通項を考えさせて、文化環境に恵まれていない地域で生活しているモン族の子どもに贈るくるみボタンを使った布おもちゃを製作し、現地の保育園に提案する学習活動を展開した。その結果,中学2年生の授業前後のアンケート調査や感想の分析から,「モン族の子どもたちに贈る布おもちゃの製作」という課題の解決を行う中で、「多様性」「協働性」「主体性」が育まれることが明らかとなった。
言語 ja
内容記述
内容記述 This study aimed to develop effective lessons to raise cultural awareness as well as a spirit of both cooperation and independence in junior high school students in home economics classes through learning to make toys for other children In this course, it was expected that the students world learn to express their thoughts to the next generation as well as understanding and taking pride in Japanese tradition and culture. The goal of the lessons was to make toys using buttons and cloth to send to Hmong children, who live in culturally underprivileged areas. Toward this goal, eight hourly lessons were undertaken by eighth graders in Thailand. At the end of the course, the students completed questionnaires and provided written descriptions of their experience. From this, it was evident that the course helped stimulate the students’ thinking and contributed to a spirit of both cooperation and independence.
言語 en
出版者
出版者 広島大学附属東雲中学校
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/39565
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1344-1531
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN00307623
開始ページ
開始ページ 61
書誌情報 中学教育 : 研究紀要
JOURNAL OF JUNIOR HIGH SCHOOL EDUCATION

巻 47, p. 61-67, 発行日 2016-03-18
旧ID 39565
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-03-01 04:06:13.990613
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3