WEKO3
アイテム
グローバルシティズンシップを育む社会科授業の開発 : ロールプレイの活用によって価値判断する地方自治の学習を通じて
https://doi.org/10.15027/39558
https://doi.org/10.15027/39558548af1ec-e349-46cd-a313-e13f8a022cf5
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) | |||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-18 | |||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||
タイトル | グローバルシティズンシップを育む社会科授業の開発 : ロールプレイの活用によって価値判断する地方自治の学習を通じて | |||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||
タイトル | The development of lessons for socialstudies to foster global citizenship : Through learning of local autonomy to value judgments by the use of role-play | |||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
作成者 |
迫, 眞也
× 迫, 眞也
× 小原, 友行
× 草原, 和博
|
|||||||||||||||||
アクセス権 | ||||||||||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | グローバルシティズンシップ教育 | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | ロールプレイ | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | 価値判断 | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | 地方創生 | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | education of global citizenship | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | role-play | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | value judgments | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | regional revitalization | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | NDC | |||||||||||||||||
主題 | 370 | |||||||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||||||
内容記述 | グローバルシティズンシップの育成には,世界的課題に向き合う市民性と,身近な地域における課題に向き合う市民性が必要である。その際,グローバルとローカルの乖離が大きな課題となる。両者をつなぎ,グローバルシティズンシップを育てるため,コミュニケーションツールとして概念を探究する学習が寄与すると考えた。そこで,概念についての価値判断を行うことによって,価値観を再構成する授業開発を行った。地方自治の単元で仮想の村落をめぐる地方創生について,ロールプレイを活用し,異なる価値観をすりあわせる形の協議を行わせた。ワークシートに書かれた生徒の記述から,おおむね地方自治を構成する概念を見いだせたことがわかった。 | |||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||||||
内容記述 | In order to develop global citizenship, both the citizenship which is faced with global issues and the one which tackles our local issues is required. However, the problem is that both of them are very much separated from each other. In order to solve this problem, the authors suppose that learning conceptual-research as a communication tool will contribute to linking those two citizenship. For this reason, we develop lessons for reconstructing values by making value judgments about the concept. In the unit of local authority, we gave lessons about regional revitalization with the use of a virtual village. The students were asked to do a role-playing activity in which they had to discuss and reconcile different values. Judging from their worksheets, we found out that many of the students were able to realize concepts which constitute the local authority. | |||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||||||
出版者 | 広島大学附属東雲中学校 | |||||||||||||||||
言語 | ||||||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||||||
出版タイプ | ||||||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||||||||
ID登録 | ||||||||||||||||||
ID登録 | 10.15027/39558 | |||||||||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||||||||
収録物識別子 | ||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||||||||
収録物識別子 | 1344-1531 | |||||||||||||||||
収録物識別子 | ||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||||||
収録物識別子 | AN00307623 | |||||||||||||||||
開始ページ | ||||||||||||||||||
開始ページ | 15 | |||||||||||||||||
書誌情報 |
中学教育 : 研究紀要 JOURNAL OF JUNIOR HIGH SCHOOL EDUCATION 巻 47, p. 15-21, 発行日 2016-03-18 |
|||||||||||||||||
旧ID | 39558 |