ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 中学教育 : 研究紀要
  3. 46巻

生徒による発問づくりが読解カに及ぼす影響

https://doi.org/10.15027/37962
https://doi.org/10.15027/37962
87d0db0d-bde0-4a57-b735-a569207508dc
名前 / ファイル ライセンス アクション
JourJrhighEdu_46_87.pdf JourJrhighEdu_46_87.pdf (2.6 MB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル 生徒による発問づくりが読解カに及ぼす影響
言語 ja
タイトル
タイトル Effect of Formulating Questions on Reading Comprehension in Junior High School Students
言語 en
作成者 赤松, 猛

× 赤松, 猛

ja 赤松, 猛

en Akamatsu, Takeshi

Search repository
松村, 健

× 松村, 健

ja 松村, 健

en Matsumura, Takeshi

Search repository
小野, 章

× 小野, 章

ja 小野, 章

en Ono, Akira

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
主題
主題Scheme Other
主題 リーディング
主題
主題Scheme Other
主題 発問
主題
主題Scheme Other
主題 メタ言語能力
主題
主題Scheme Other
主題 reading comprehension
主題
主題Scheme Other
主題 metalinguistic ability
主題
主題Scheme Other
主題 formulating questions
主題
主題Scheme NDC
主題 370
内容記述
内容記述 日々の授業実践において課題だと感じていることは,生徒に何が重要かを認識できるカを身に付けさせることである。この課題を克服するために必要なことは,生徒がもつメタ言語能力を活性化することだと考えられる。メタ言語能力とは,自分の知識や技能を客体化して語ることのできる能力であり,英語学習にとってはきわめて重要なものだと言える。本稿では,中学校3年生に発問をつくらせることが彼らの読解力にどのような影響を及ぼすのかを調査し,彼らのメタ言語能力を活性化させようという試みを報告した。発問づくりの実践前と後で読解力テストの正答率が上がった生徒や発問づくりを通して英語の文構造への意識が高まり,状況を推測することの重要性を認識できた生徒は存在したが,それらがすべて発問づくりの効果であることを示すことはできなかった。
言語 ja
内容記述
内容記述 One problem for junior high school students is the difficulty in identifying important content among the many matters learned during classes. Metacognitive or metalinguistic ability offers a means of dealing with this problem. Metalinguistic ability is the ability to be aware of one's own knowledge and skills, and is thought to be very important in learning foreign languages. In this study, we attempted to activate students' metalinguistic ability by getting them to formulate questions about a text they had just read. We concluded that some students were able to develop their reading comprehension ability in this way, but we were unable to determine a clear relationship between reading comprehension and formulating questions. However, many students enjoyed making questions and were able to develop their grammatical awareness and inferential ability in this way.
言語 en
出版者
出版者 広島大学附属東雲中学校
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/37962
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1344-1531
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN00307623
開始ページ
開始ページ 87
書誌情報 中学教育 : 研究紀要
JOURNAL OF JUNIOR HIGH SCHOOL EDUCATION

巻 46, p. 87-94, 発行日 2015-03-18
旧ID 37962
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-03-01 04:04:16.021201
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3