ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 地域経済研究
  3. 17号

個人主導型職業能力開発の促進要因に関する一考察 : 登録型派遣労働者を事例として <論説>

https://doi.org/10.15027/28814
https://doi.org/10.15027/28814
39ed18ba-1307-4c33-95a1-89d3afff1dfb
名前 / ファイル ライセンス アクション
ResRegEcon_17_43.pdf ResRegEcon_17_43.pdf (474.8 KB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル 個人主導型職業能力開発の促進要因に関する一考察 : 登録型派遣労働者を事例として <論説>
言語 ja
タイトル
タイトル Factors that Promote Independent Development of Vocational Capabilities : Focusing on the Case of Temporary Worker
言語 en
作成者 中川, 洋子

× 中川, 洋子

ja 中川, 洋子

en Nakagawa, Yoko

Search repository
原口, 恭彦

× 原口, 恭彦

ja 原口, 恭彦

en Haraguchi, Yasuhiko

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
主題
主題Scheme Other
主題 個人主導型職業能力開発
主題
主題Scheme Other
主題 登録型派遣労働者
主題
主題Scheme Other
主題 自己効力感
主題
主題Scheme Other
主題 independent development of vocational capabilities
主題
主題Scheme Other
主題 temporary worker
主題
主題Scheme Other
主題 self-efficacy
主題
主題Scheme NDC
主題 360
内容記述
内容記述 本論の目的は、個人主導型職業能力開発の促進要因を、社会的認知理論の立場から個人の認知要因に着目して探索することである。具体的には、個人主導型職業能力開発の経験を持つ登録型派遣労働者(インストラクター)22名を対象に、ライフヒストリー法によるインタビュー調査を行い、調査協力者がいかにして必要なスキルを獲得したかというプロセスに着目し、促進要因の分析・考察を行う。さらに、導き出された知見をもとに、職業能力開発支援策への提言を行う。 導き出された知見は、以下の通りである。 (1)認知要因である自己効力感(特定の課題を成功裡に実行できるという判断)が、職業能力開発の促進要因となっていた。 (2)自己効力感は、Bandura(1986)にて提示されている4種類の学習経験(遂行行動の達成、代理的体験、言語的説得、情緒的な喚起)を通じて形成されていた。 (3)非正規インストラクター間には、同一職としてのゆるやかなネットワークがあり、ここでの情報交換も、職業能力開発の促進要因となっていた。 (4)1995年前後の企業情報化という社会的要因も、個人の認知要因と相互作用しながら職業能力開発の促進要因となっていた。
言語 ja
内容記述
内容記述 This research focuses on the factors that promote independent development of vocational capabilities from a social cognitive perspective. Specifically, individual, semi-structured interviews were conducted with twenty-two temporarily-employed instructors who developed vocational capabilities in the past. Subsequently, the collected data was analyzed qualitatively focusing on how the research participants had obtained necessary skills. In addition, it is possible to propose a policy based on the following research findings: 1) Self-efficacy was a factor that promoted independent development of vocational capabilities. 2) Self-efficacy was acquired and modified via four primary sources of information or types of learning experience. These were defined by Bandura (1986) as (1) personal performance accomplishments; (2) vicarious learning; (3) social persuasion; and, (4) physiological and affective states. 3) Research participants had information networks that allowed exchange beyond the boundaries of the work place. The network was a factor that promoted independent development of vocational capabilities. 4) Research participants were affected by the digitization of information that occurred around 1995. The parallel interplay of this socioeconomic factor with the development of cognitive capabilities was a factor in the promotion of the independent development of vocational capabilities.
言語 en
出版者
出版者 広島大学大学院社会科学研究科附属地域経済システム研究センター
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/28814
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10175890
開始ページ
開始ページ 43
書誌情報 地域経済研究
The Bulletin of the Center for Research on Regional Economic Systems, the Graduate School of Social Science, Hiroshima University

号 17, p. 43-57, 発行日 2006-03-31
旧ID 28814
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-03-01 03:37:26.434847
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3