Item type |
デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) |
公開日 |
2023-03-18 |
タイトル |
|
|
タイトル |
レジリエンスの視点から自閉症スペクトラム特性を持つ学生の支援を考える |
|
言語 |
ja |
タイトル |
|
|
タイトル |
Considering the support of university students with autistic spectrum characteristics from point of view of resilience |
|
言語 |
en |
作成者 |
岡本, 百合
三宅, 典恵
永澤, 一恵
香川, 芙美
矢式, 寿子
磯部, 典子
黄, 正国
池田, 龍也
二本松, 美里
吉原, 正治
|
アクセス権 |
|
|
アクセス権 |
open access |
|
アクセス権URI |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
権利情報 |
|
|
権利情報 |
Copyright (c) 2018 「総合保健科学 : 広島大学保健管理センター研究論文集」編集委員会 |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
自閉症スペクトラム |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
レジリエンス |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
大学生 |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
支援 |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
autism spectrum disorder |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
resilience |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
university students |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
support |
主題 |
|
|
主題Scheme |
NDC |
|
主題 |
370 |
内容記述 |
|
|
内容記述 |
レジリエンスとは,高リスク環境要因に対する抵抗力,あるいはストレスや逆境の克服を意味する。私たちは,自閉症スペクトラム(autism spectrum disorder: ASD)の併存症を発症することへの防御,または適応への回復,という意味でレジリエンスをとらえ,調査を行った。対象は,2015年4月から2017年10月までに当センターに来談した,ASD特性を持つ大学生74名(男子43名,女子31名)である。方法は,併存症,不登校や休学の有無,トラブル等の有無,レジリエンス因子等について検討した。レジリエンス因子としては,保護者や教員,友人のサポート,障害の受容,趣味をもつこと,関係性の希求があげられた。友人のサポートがない学生にトラブルが有意に多く,真面目な学生や趣味を持たない学生に不適応問題が有意に多かった。このことから,レジリエンスを強化する支援としては,サポート環境(特に友人)を整えること,趣味や自分に合ったサークル,バイトをすすめることがポイントであると思われた。 |
|
言語 |
ja |
内容記述 |
|
|
内容記述 |
Resilience means resistance to high-risk environmental factors or overcoming stress and adversity. We interpreted resilience as a defense against the onset of the comorbidity of autism spectrum disorder (ASD), or recovery to adaptation, and examined it. The subjects were 74 university students with characteristics of ASD (43 men and 31 women) who visited our center from April 2015 to October 2017. We examined such factors as the subjects’ comorbidities, presence or absence at school due to truancy or other short absences, troubles experienced, and resilience factors, which included support by parents, teachers, and friends, acceptance of disabilities, having a hobby, and the desire for a relationship. Students who did not have the support of friends experienced significantly more troubles, and students who were serious or who did not have a hobby had significantly more school absences. Key points in dealing with such students appear to be to support reinforcement of resilience, to arrange a support environment (especially friends), and to recommend hobbies, club activities, and part-time jobs. |
|
言語 |
en |
出版者 |
|
|
出版者 |
広島大学保健管理センター |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
出版タイプ |
|
|
出版タイプ |
VoR |
|
出版タイプResource |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
ID登録 |
|
|
ID登録 |
10.15027/45491 |
|
ID登録タイプ |
JaLC |
収録物識別子 |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
0911-3231 |
収録物識別子 |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AN10168261 |
開始ページ |
|
|
開始ページ |
21 |
書誌情報 |
総合保健科学
Bulletin of general health research, Hiroshima University Health Service Center
巻 34,
p. 21-28,
発行日 2018-03-01
|
見出し |
|
|
大見出し |
原著 |
|
言語 |
ja |
見出し |
|
|
大見出し |
Original Articles |
|
言語 |
en |
旧ID |
45491 |