ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 初等教育カリキュラム研究
  3. 12号

図画工作科における生成的な表現の学習構成と授業支援の在り方の研究 : 小学校6年生の「絵に表す」題材での実践から

https://doi.org/10.15027/55079
https://doi.org/10.15027/55079
e6d3f971-1509-406d-8518-5255b608cb15
名前 / ファイル ライセンス アクション
JEEC_12_31.pdf JEEC_12_31.pdf (1.3 MB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2024-04-04
タイトル
タイトル 図画工作科における生成的な表現の学習構成と授業支援の在り方の研究 : 小学校6年生の「絵に表す」題材での実践から
言語 ja
タイトル
タイトル A Study of the Learning Structure of Generative Expression and Classroom Support in Arts and Crafts: From 6th Grade Elementary School Students’ Practice on the “Drawing and Painting" Class Activity
言語 en
作成者 和久井, 智洋

× 和久井, 智洋

ja 和久井, 智洋

en WAKUI, Tomohiro

Search repository
中村, 翔太郎

× 中村, 翔太郎

ja 中村, 翔太郎

en NAKAMURA, Shotaro

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
権利情報
言語 ja
権利情報 本誌に掲載された研究論文・実践論文・研究ノート・実践ノート等の著作権は,初等教育カリキュラム学会に属する。
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 図画工作科
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 絵に表す
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 生成
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 イメージ
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 美術教育
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 arts and crafts
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 drawing and painting
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 generation
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 image
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 art education
内容記述
内容記述 本論は小学校図画工作6年生の「絵に表す」題材において,生成的に作品が生み出されその過程を通して自分なりの新たな意味や価値が創造されるような授業実践とはいかなる学習構成であり,いかなる教師の指導や援助が必要かを二つの授業実践から考察した。結果として,「1)材料との関わりや表現行為が生み出す変化に柔軟に反応すること」「2)予想したイメージとのズレや偶然の発見,失敗さえも新たなイメージの模索が始まるためのきっかけにしていく」ことによって,未知なる表現活動の生成的な探求の先に新たなイメージをつくりだすことができることが明らかになった。同時に教師は,「造形あそびをする」活動の過程や省察的な鑑賞活動の視点を鑑み「3)柔軟な学習設定を立て『個に応じた指導』によって児童とともに開かれた教師として共に探求する」態度が重要であることがわかった。
言語 ja
内容記述
内容記述 In this paper, we examine the class structure and kind of guidance and support teachers must provide to their students to create new meanings and values through the generative production of artworks in the subject of “"Representation in Pictures" for 6th grade elementary school students. This study shows that students can create new images beyond the generative exploration of unknown expressive activities by 1) responding flexibly to the changes produced by the relationship with materials and the act of expression and 2) using even deviations from the expected image, accidental discoveries, and failures as triggers to begin the search for a new image. Through the discovery or accidental discovery of an image as well as the failure of an image being a trigger for the search for a new image to begin, it is possible to create a new image beyond the generative exploration of unknown expressive activities. Simultaneously, it was found that it is important for teachers to establish flexible learning settings and explore together with children as an open teacher through 'individualized guidance’ from the viewpoint of the process of “Formative Play" activities and reflective appreciation activities.
言語 en
出版者
出版者 The Society of Elementary Education and Curriculum
言語 en
出版者
出版者 初等教育カリキュラム学会
言語 ja
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/55079
ID登録タイプ JaLC
開始ページ
開始ページ 31
書誌情報 ja : 初等教育カリキュラム研究
en : Journal of elementary education and curriculum

号 12, p. 31-40, ページ数 10, 発行日 2024-03-31
見出し
大見出し 実践論文
言語 ja
見出し
大見出し Practical Research
言語 en
旧ID 55079
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-03-01 01:18:59.485981
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3