ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 初等教育カリキュラム研究
  3. 11号

〈ライブ・コーディング〉の特質を取り入れた音楽づくり活動のための Web アプリケーションの開発 ⑵ : 命令と実行の結果との即時性及び画面設計に焦点を当てて

https://doi.org/10.15027/53607
https://doi.org/10.15027/53607
81112063-6ad6-43be-a095-dc7096376fae
名前 / ファイル ライセンス アクション
JEEC_11_57.pdf JEEC_11_57.pdf (1.1 MB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-23
タイトル
タイトル 〈ライブ・コーディング〉の特質を取り入れた音楽づくり活動のための Web アプリケーションの開発 ⑵ : 命令と実行の結果との即時性及び画面設計に焦点を当てて
言語 ja
タイトル
タイトル Development of a Web Application Reflecting the Characteristics of “Live Coding" for Creative Music Making (II): Focusing on the Immediacy of a Command and Screen Design
言語 en
作成者 長山, 弘

× 長山, 弘

ja 長山, 弘

en NAGAYAMA, Hiroshi

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
権利情報
言語 ja
権利情報 本誌に掲載された研究論文・実践論文・研究ノート・実践ノート等の著作権は,初等教育カリキュラム学会に属する。
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 プログラミング教育
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 学習材開発
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 小学校音楽科
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 ライブ・コーディング
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 ティンカリング
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 programming education
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 teaching material development
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 elementary school music lesson
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 live coding
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 tinkering
内容記述
内容記述 筆者は,2021年に,小学校音楽科の音楽づくり活動においてプログラミング教育を実施するための学習材《テクミュ》を開発した。開発にあたっては,音楽を演奏するプログラムを即興的に作成・実行し,演奏される音楽や聴衆の反応に応じてプログラムを編集し,次々と音楽を変化させる〈ライブ・コーディング〉という表現手法の特質を取り入れた。開発と授業実践の結果,「音楽を特徴付けている要素」の理解を深める観点と,誰にとっても操作のしやすい直観的な操作性を備える観点についてが再び検証すべき点となった。本研究では,それらの観点に焦点を当て《テクミュ》の改良と授業実践を行った。その結果,聴衆役の児童の〈プログラミング的思考〉を育むことも期待できること,複製された命令についての気付きを促せたこと,自分だけでなく聴衆にとって納得できる音楽を考える場合にも〈プログラミング的思考〉が働くことの3点を指摘することができた。
言語 ja
内容記述
内容記述 In 2021, I developed the learning material "Tec-Mu," for practicing programming education in music making in elementary schools’ music lessons. While developing "Tec-Mu," I incorporated the characteristics of "live coding," a way of expression. In live coding, a performer creates and executes a program to play improvisational music. The program is then edited in real-time by responding to the music being played and the audience's reaction, thus successively changing the music. This classroom practice helped to achieve most of the goals set at the time of development. However, it needed to re-examine the perspective of deepening the understanding of "elements characterizing music," and of providing intuitive operability for everyone’s ease of use. In this study, I focused on these points to improve the material, and examined relationships between the improved "Tec-Mu" and programming education through classroom practice. This resulted in the focus on following three points: (1) I was able to foster computational thinking in children on the audience side, (2) I was able to encourage awareness of the duplicated variables, and (3) computational thinking is also activated when considering the music that is satisfying not only to themselves but also to their audience.
言語 en
出版者
出版者 初等教育カリキュラム学会
言語 ja
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/53607
ID登録タイプ JaLC
開始ページ
開始ページ 57
書誌情報 ja : 初等教育カリキュラム研究
en : Journal of elementary education and curriculum

号 11, p. 57-67, ページ数 11, 発行日 2023-03-31
見出し
大見出し 実践論文
言語 ja
見出し
大見出し Practical Research
言語 en
旧ID 53607
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-03-01 01:18:16.903652
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3