WEKO3
アイテム
音楽づくりの学習材《ステージ》の捉え直しと改変 : プログラミング教育のための学習材化に向けて
https://doi.org/10.15027/52151
https://doi.org/10.15027/5215138640dc1-af32-4f51-9d18-4f50158e6828
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-18 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 音楽づくりの学習材《ステージ》の捉え直しと改変 : プログラミング教育のための学習材化に向けて | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | A Reinterpretation and Modification of the Music-Making Activity in “Stage": Aiming for Use as Learning Material for Programming Education | |||||||||
言語 | en | |||||||||
作成者 |
寺内, 大輔
× 寺内, 大輔
|
|||||||||
アクセス権 | ||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||
権利情報 | ||||||||||
権利情報 | Copyright (c) 2022 初等教育カリキュラム学会 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | プログラミング教育 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | プログラミング的思考 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 小学校音楽科 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 音楽づくり | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 学習材(教材)開発 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | programming education | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | programming thinking | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | elementary school music studies | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | music-making | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | development of learning materials | |||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述 | 本稿は,筆者が2016年に開発した音楽づくりのための学習材《ステージ》を,プログラミング教育のための学習材として位置づけるための論考である。まず,筆者が2020年に提案した〈演奏行為のアルゴリズムを構築する活動〉をふまえ,《ステージ》を用いた活動が促す思考と〈プログラミング的思考〉との共通性を検討する。次に,プログラミングの基本的な要素のひとつ「分岐」と,プログラムを明快に構築するための手続き「命令の統合」を盛り込んだ改変による新たな学習材《ネクストステージ(Next stage)》の試作過程を示す。最後に,2つの学習材とプログラミング教育のねらいとの関わりを整理するとともに,評価のあり方およびカリキュラムとしての位置づけの可能性を示す。 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述 | This paper is a discussion on how to position “Stage," the activities for music-making developed by the author in 2016, as learning material for programming education. First, based on the “activity of algorithm construction of performance actions" proposed by the author in 2020, I examine the similarities between the thinking promoted by the activity using “Stage" and “programming thinking." Next, I outline the process of prototyping new learning material “Next stage" by incorporating conditional branching, one of the fundamental elements of programming, and the callable unit, a simple procedure for constructing a program. Finally, the relationship between the two learning materials and the aims of programming education are summarized. In addition, I considered the possibilities for valuation and positioning as a part of the curriculum. | |||||||||
言語 | en | |||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 初等教育カリキュラム学会 | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | journal article | |||||||||
出版タイプ | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||
ID登録 | ||||||||||
ID登録 | 10.15027/52151 | |||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||
収録物識別子 | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 2187-6800 | |||||||||
収録物識別子 | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AA12611299 | |||||||||
開始ページ | ||||||||||
開始ページ | 101 | |||||||||
書誌情報 |
初等教育カリキュラム研究 Journal of elementary education and curriculum 号 10, p. 101-110, 発行日 2022-03-31 |
|||||||||
見出し | ||||||||||
大見出し | 実践ノート | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
見出し | ||||||||||
大見出し | Practical Note | |||||||||
言語 | en | |||||||||
旧ID | 52151 |