ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 初等教育カリキュラム研究
  3. 10号

音楽づくりの学習材《ステージ》の捉え直しと改変 : プログラミング教育のための学習材化に向けて

https://doi.org/10.15027/52151
https://doi.org/10.15027/52151
38640dc1-af32-4f51-9d18-4f50158e6828
名前 / ファイル ライセンス アクション
JEEC_10_101.pdf JEEC_10_101.pdf (1.3 MB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル 音楽づくりの学習材《ステージ》の捉え直しと改変 : プログラミング教育のための学習材化に向けて
言語 ja
タイトル
タイトル A Reinterpretation and Modification of the Music-Making Activity in “Stage": Aiming for Use as Learning Material for Programming Education
言語 en
作成者 寺内, 大輔

× 寺内, 大輔

ja 寺内, 大輔

en Terauchi, Daisuke

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
権利情報
権利情報 Copyright (c) 2022 初等教育カリキュラム学会
主題
主題Scheme Other
主題 プログラミング教育
主題
主題Scheme Other
主題 プログラミング的思考
主題
主題Scheme Other
主題 小学校音楽科
主題
主題Scheme Other
主題 音楽づくり
主題
主題Scheme Other
主題 学習材(教材)開発
主題
主題Scheme Other
主題 programming education
主題
主題Scheme Other
主題 programming thinking
主題
主題Scheme Other
主題 elementary school music studies
主題
主題Scheme Other
主題 music-making
主題
主題Scheme Other
主題 development of learning materials
内容記述
内容記述 本稿は,筆者が2016年に開発した音楽づくりのための学習材《ステージ》を,プログラミング教育のための学習材として位置づけるための論考である。まず,筆者が2020年に提案した〈演奏行為のアルゴリズムを構築する活動〉をふまえ,《ステージ》を用いた活動が促す思考と〈プログラミング的思考〉との共通性を検討する。次に,プログラミングの基本的な要素のひとつ「分岐」と,プログラムを明快に構築するための手続き「命令の統合」を盛り込んだ改変による新たな学習材《ネクストステージ(Next stage)》の試作過程を示す。最後に,2つの学習材とプログラミング教育のねらいとの関わりを整理するとともに,評価のあり方およびカリキュラムとしての位置づけの可能性を示す。
言語 ja
内容記述
内容記述 This paper is a discussion on how to position “Stage," the activities for music-making developed by the author in 2016, as learning material for programming education. First, based on the “activity of algorithm construction of performance actions" proposed by the author in 2020, I examine the similarities between the thinking promoted by the activity using “Stage" and “programming thinking." Next, I outline the process of prototyping new learning material “Next stage" by incorporating conditional branching, one of the fundamental elements of programming, and the callable unit, a simple procedure for constructing a program. Finally, the relationship between the two learning materials and the aims of programming education are summarized. In addition, I considered the possibilities for valuation and positioning as a part of the curriculum.
言語 en
出版者
出版者 初等教育カリキュラム学会
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/52151
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2187-6800
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12611299
開始ページ
開始ページ 101
書誌情報 初等教育カリキュラム研究
Journal of elementary education and curriculum

号 10, p. 101-110, 発行日 2022-03-31
見出し
大見出し 実践ノート
言語 ja
見出し
大見出し Practical Note
言語 en
旧ID 52151
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-03-01 01:17:13.009147
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3