WEKO3
アイテム
教師の意図〈外〉に潜む子どもの学びに関する分析と考察 : 小学校第6学年における物語型CM制作実践の再検討を通して
https://doi.org/10.15027/52149
https://doi.org/10.15027/521494fcac230-b80f-46a0-b0c6-09959c306737
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-18 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 教師の意図〈外〉に潜む子どもの学びに関する分析と考察 : 小学校第6学年における物語型CM制作実践の再検討を通して | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | Analysis and Consideration of Children’s Learning Hidden Outside the Teacher’s Intention: A Review of “Story-Type CM Production Practice" in the Sixth Grade of Elementary School | |||||||||
言語 | en | |||||||||
作成者 |
山田, 深雪
× 山田, 深雪
|
|||||||||
アクセス権 | ||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||
権利情報 | ||||||||||
権利情報 | Copyright (c) 2022 初等教育カリキュラム学会 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 教師の意図 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 言葉と映像 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 看過 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 学習者との対話 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Teacher’s intention | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | words and images | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | overlook | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | dialogue with learners | |||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述 | 本研究の目的は,教師の意図〈外〉として看過したままになっている子どもの学びを〈学ぶ側の様相〉を考察し,教師がそれを看過した要因を明らかにすることである。そのために,過去に行った小学校第6学年における物語型CM制作実践の再検討を行った。 本研究を通して,教師の意図〈外〉の学びを看過しないためには,(1)教師自身が己の内にある実践知を絶対視しないこと,(2)実践の価値は,教師と学習者(子ども)のあいだによって意味づけられることが妥当であり,そのためには実践について学習者との対話が重要であることが見えてきた。 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述 | This study aims to examine the “learning side" of children’s education, which has been disregarded as beyond the teacher’s intention, and to clarify the factors that led the teacher to overlook it. Therefore, we re-examined our past practice of producing story-type commercials in the sixth grade of elementary school. To avoid overlooking learning outside of the teacher’s intentions, it was found that (1) teachers should not regard their own practical knowledge as absolute, and (2) the value of practice should be given meaning by the relationship between the teacher and the learners (children), for which dialogue with the learners about practice is important. | |||||||||
言語 | en | |||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 初等教育カリキュラム学会 | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | journal article | |||||||||
出版タイプ | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||
ID登録 | ||||||||||
ID登録 | 10.15027/52149 | |||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||
収録物識別子 | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 2187-6800 | |||||||||
収録物識別子 | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AA12611299 | |||||||||
開始ページ | ||||||||||
開始ページ | 81 | |||||||||
書誌情報 |
初等教育カリキュラム研究 Journal of elementary education and curriculum 号 10, p. 81-90, 発行日 2022-03-31 |
|||||||||
見出し | ||||||||||
大見出し | 実践論文 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
見出し | ||||||||||
大見出し | Practical Research | |||||||||
言語 | en | |||||||||
旧ID | 52149 |