ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 初等教育カリキュラム研究
  3. 10号

幼稚園新入園児の他者とのかかわりの変容 : 登園後の身支度場面における言語的・非言語的表現に着目して

https://doi.org/10.15027/52144
https://doi.org/10.15027/52144
808e0b44-aef9-4cb6-bdb7-79a2d100bddb
名前 / ファイル ライセンス アクション
JEEC_10_59.pdf JEEC_10_59.pdf (1.4 MB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル 幼稚園新入園児の他者とのかかわりの変容 : 登園後の身支度場面における言語的・非言語的表現に着目して
言語 ja
タイトル
タイトル Changes in Recent Kindergarten Children’s Interactions With Others: Focusing on the Verbal and Non-Verbal Expressions of Morning Preparation
言語 en
作成者 渡邉, 真帆

× 渡邉, 真帆

ja 渡邉, 真帆

en WATANABE, Maho

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
権利情報
権利情報 Copyright (c) 2022 初等教育カリキュラム学会
主題
主題Scheme Other
主題 入園
主題
主題Scheme Other
主題 他者とのかかわり
主題
主題Scheme Other
主題 登園後の身支度
主題
主題Scheme Other
主題 発話
主題
主題Scheme Other
主題 非言語的表現
主題
主題Scheme Other
主題 Entering Kindergarten
主題
主題Scheme Other
主題 Relationships with Others
主題
主題Scheme Other
主題 Morning Preparation
主題
主題Scheme Other
主題 Utterance
主題
主題Scheme Other
主題 Non-verbal Expressions
内容記述
内容記述 本研究は,幼稚園に入園した3歳児が,園での生活の仕方の一つである登園後の身支度に慣れるに伴い,保護者,保育者,友達といった他者とどのようにかかわるのか,その変容について明らかにした。幼稚園3歳児クラスで1学期間,ビデオカメラを用いて登園後の身支度場面を撮影し,データを収集した。うち3名を対象児とし,うえの式質的分析法を用いて分析した。結果,第一に,次第に大人のそばから離れて身支度に取り組むようになる,友達に積極的に話しかける,一方無言で身支度に取り組むようになる等,身支度に慣れるに伴う他者とのかかわりの変容が明らかになった。第二に,次第に子どもによる質問が具体的になりながらも非言語的表現による自己主張もある,意思表示の仕方に関する変容が明らかになった。最後に,入園直後に見られた姿が,園生活に適応したと捉えられる時期以降にも現れ,園生活に適応する過程が一直線ではないことが明らかとなった。
言語 ja
内容記述
内容記述 This study explored and clarified the process by which three-year-old children, who have recently entered kindergarten, change how they relate to other people, such as their parents, teachers, and friends and become accustomed to preparing for school, which is part of their new kindergarten life and routine. Data were collected using a video camera in a kindergarten class of three-year-old children. Three children were selected from the collected video data. Their behaviors were analyzed using the Ueno Style Qualitative Analysis Method. First, the finding showed that they gradually performed the morning preparation away from the adult, talked to their friends actively, and got ready in silence. This indicated a change in their relationship with others as they adapted to the preparation process. Second, changes in the way intentions are expressed were revealed. Children asked specific questions from the teachers, while asserting themselves through non-verbal expressions. Finally, the process of adaptation to kindergarten life was complex, as behaviors that were seen immediately after the children entered kindergarten in April, were also observed when the children were considered to have adapted to it.
言語 en
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 本論文は,筆者が2021年3月に広島大学大学院教育学研究科に提出した博士論文での調査で収集した映像データを使用して分析を行った。
出版者
出版者 初等教育カリキュラム学会
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/52144
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2187-6800
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12611299
開始ページ
開始ページ 59
書誌情報 初等教育カリキュラム研究
Journal of elementary education and curriculum

号 10, p. 59-68, 発行日 2022-03-31
見出し
大見出し 研究論文
言語 ja
見出し
大見出し Research Article
言語 en
旧ID 52144
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-03-01 01:16:38.167053
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3