ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 初等教育カリキュラム研究
  3. 10号

リズム系ダンス授業における児童の着眼点の変容と技能の習得 : 小学校低学年リズム遊び授業における児童の学習過程に着目して

https://doi.org/10.15027/52141
https://doi.org/10.15027/52141
470848db-a4e0-4707-8f94-c900796d86a9
名前 / ファイル ライセンス アクション
JEEC_10_27.pdf JEEC_10_27.pdf (1.3 MB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル リズム系ダンス授業における児童の着眼点の変容と技能の習得 : 小学校低学年リズム遊び授業における児童の学習過程に着目して
言語 ja
タイトル
タイトル Shifts in Viewpoints and Acquisition of Skills by Pupils in Rhythmic Dance Classes: Focusing on the Learning Process of Lower Grade Elementary School Students in Rhythmic Play Classes
言語 en
作成者 湯浅, 理枝

× 湯浅, 理枝

ja 湯浅, 理枝

en Yuasa, Rie

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
権利情報
権利情報 Copyright (c) 2022 初等教育カリキュラム学会
主題
主題Scheme Other
主題 リズム系ダンス
主題
主題Scheme Other
主題 探求型の学習
主題
主題Scheme Other
主題 着眼点の変化
主題
主題Scheme Other
主題 学びの深化過程モデル
主題
主題Scheme Other
主題 Rhythmic dance
主題
主題Scheme Other
主題 exploratory learning
主題
主題Scheme Other
主題 shift in viewpoints
主題
主題Scheme Other
主題 model of deeper learning
内容記述
内容記述 本研究の目的は,リズム系ダンス授業において想定した学びの深化過程モデルに依拠した実践を行い,授業内での認知活動とそれに対応する技能の習得との関係を明らかにすることであった。研究の結果,1)単元を通じてリズムに乗ってへそを弾ませて踊ることについての技能が向上すること,2)児童同士がよい動きを共通理解することによって,着目する身体部位は焦点化され,3)他者とかかわりながら踊ることにより,ダンスの技能の習得に加えて,空間の変化や人とのかかわりを試行しながら創造的表現を生成する姿が確認された。これらの結果について,探求型のリズム系ダンスの授業を構想するために必要な児童の動きとそれに関連する認知との同期の実際を明らかにし,適切な教育的介入の必要性を論じた。
言語 ja
内容記述
内容記述 This study aimed to confirm the processes of skill acquisition and cognitive activity during creative learning by lower grade elementary school students engaged in rhythmic dance classes. A model of the process of deeper learning was used as a basis. The following results were obtained: (1) The students’ skills were improved by bouncing the navel and dancing rhythmically throughout the teaching unit; (2) By shared understanding of what good movement is, pupils could focus on certain parts of the body; and (3) By attempting an assignment that required each student to dance while interacting with others, the pupils learned dance skills and, additionally, produced creative expressions while envisioning spatial changes and the interaction with others; these were new frameworks for them. These results showed that there was synchronism of the pupils’ movement and their associated cognition. This is important when planning exploratory rhythmic dance classes. Additionally, I discuss the necessity for adequate educational intervention.
言語 en
出版者
出版者 初等教育カリキュラム学会
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/52141
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2187-6800
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12611299
開始ページ
開始ページ 27
書誌情報 初等教育カリキュラム研究
Journal of elementary education and curriculum

号 10, p. 27-37, 発行日 2022-03-31
見出し
大見出し 研究論文
言語 ja
見出し
大見出し Research Article
言語 en
旧ID 52141
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-03-01 01:16:10.305642
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3