WEKO3
アイテム
U理論を用いた文学教材「海のいのち」の授業構想 : 小学校6年児童の実態調査を踏まえて
https://doi.org/10.15027/50843
https://doi.org/10.15027/50843f9d86725-0f47-438e-a64b-901f858d5e47
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-18 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | U理論を用いた文学教材「海のいのち」の授業構想 : 小学校6年児童の実態調査を踏まえて | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | Lesson Concepts of “Life of Ocean", a Literature Based on Theory U: A Fact-Finding Survey of Elementary School Grade Six Pupils | |||||||||
言語 | en | |||||||||
作成者 |
細, 恵子
× 細, 恵子
|
|||||||||
アクセス権 | ||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||
権利情報 | ||||||||||
権利情報 | Copyright (c) 2021 初等教育カリキュラム学会 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 文学教材 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 深い学び | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | U理論 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 対話 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 読みの変容 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Literature teaching material | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | in-depth learning | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | theory U | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | conversation | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | transformation of reading | |||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述 | 本研究の目的は,意識の変容を起こしていくプロセスを提示するU理論の4つのステップ(「ダウンローディング」「観る」「感じ取る」「プレゼンシング」)を活用し,小学校第6学年文学教材「海のいのち」において学びを深める授業を構想することである。まず,「ダウンローディング」の状態を明らかにするために6年児童を対象に,クライマックス場面の途中から続きの物語を想像する活動に関する調査を実施した。その結果を踏まえ,「観る」から「感じ取る」までの続きの物語における対話,全文を読んだ後のクライマックス場面における学級での話し合い,「プレゼンシング」に至るための書く活動を構想した。4つのステップを辿ることで読みの変容の可能性を示すことができた。 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述 | This research aimed to utilize the four steps of the awareness transformation process depicted in Scharmer’s Theory U (downloading, seeing, feeling, and presenting) and establish a lesson concept to deepen the learning of the literature “Life of Ocean" in Japanese elementary school grade six. First, problems in the current teaching material and suggestions for improvement are explored as a background to prove the significance of utilizing theory U, followed by a discussion of teaching potential based on the steps of the theory. Then, a fact-finding survey targeted at elementary school grade 6 pupils was implemented. Finally, the steps of Theory U were applied to class discussions on the climax of the plot, which represents the conversation from “seeing" to “feeling", as well as establishing the concepts of writing activities to reach the “presenting" level. | |||||||||
言語 | en | |||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 初等教育カリキュラム学会 | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | journal article | |||||||||
出版タイプ | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||
ID登録 | ||||||||||
ID登録 | 10.15027/50843 | |||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||
収録物識別子 | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 2187-6800 | |||||||||
収録物識別子 | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AA12611299 | |||||||||
開始ページ | ||||||||||
開始ページ | 21 | |||||||||
書誌情報 |
初等教育カリキュラム研究 Journal of elementary education and curriculum 号 9, p. 21-33, 発行日 2021-03-31 |
|||||||||
見出し | ||||||||||
大見出し | 研究論文 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
見出し | ||||||||||
大見出し | Research Article | |||||||||
言語 | en | |||||||||
旧ID | 50843 |