WEKO3
アイテム
学問史を取り入れた授業の有効性認知の実態 : 小学校教員養成課程に在籍する大学生を対象として
https://doi.org/10.15027/48912
https://doi.org/10.15027/48912b292540b-bebc-4c12-8d16-f1db94044e9d
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-18 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 学問史を取り入れた授業の有効性認知の実態 : 小学校教員養成課程に在籍する大学生を対象として | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | A Survey of the Recognition of the Effectiveness of Incorporating Academic History in the Classroom | |||||||||
言語 | en | |||||||||
作成者 |
中村, 大輝
× 中村, 大輝
|
|||||||||
アクセス権 | ||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||
権利情報 | ||||||||||
権利情報 | Copyright (c) 2020 初等教育カリキュラム学会 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 教科教育 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 学問史 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 有効性認知 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 実態調査 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | ベイズ統計 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Subject Education | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Academic History | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Recognition of Effectiveness | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Survey of Actual Condition | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Bayesian Statistics | |||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述 | 本研究では,小学校教員養成課程の大学生が,各教科の授業に学問史を取り入れることの有効性をどのように認識しているのか(有効性認知)を検討した。アンケート調査の結果から,1)有効性認知は,国語,音楽,理科,算数の順に高く,理系科目において学問史の有効性認知が低いこと,2)理科においてのみ学年間での差が見られること,3)大学生は大学生活を通して理科において知識を重視する価値観をより強固なものにしていること等が明らかになった。また,回帰分析の結果から,各教科の授業において学問史を取り入れることの有効性認知を高めるための方法が示唆された。 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述 | In this study, we examined how university students in an elementary school teacher training course perceive the effectiveness of incorporating academic history in classes in each subject (recognition of effectiveness). Based on the results of the questionnaire survey, we found that: 1) the perception of effectiveness is high in national language, music, science, and mathematics (in descending order), while recognition of the effectiveness of incorporating academic history is low in science-related subjects, 2) it is clear that there is only a difference in the perception of effectiveness with respect to the sciences, and 3) through university life, university students have internalized the values that emphasize that knowledge is more important in science. Moreover, based on the results of a regression analysis, a method to increase awareness of the effectiveness of incorporating academic history in each subject class was suggested. | |||||||||
言語 | en | |||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 初等教育カリキュラム学会 | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | journal article | |||||||||
出版タイプ | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||
ID登録 | ||||||||||
ID登録 | 10.15027/48912 | |||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||
収録物識別子 | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 2187-6800 | |||||||||
収録物識別子 | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AA12611299 | |||||||||
開始ページ | ||||||||||
開始ページ | 71 | |||||||||
書誌情報 |
初等教育カリキュラム研究 Journal of elementary education and curriculum 号 8, p. 71-78, 発行日 2020-03-31 |
|||||||||
見出し | ||||||||||
大見出し | 研究ノート | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
見出し | ||||||||||
大見出し | Research Note | |||||||||
言語 | en | |||||||||
旧ID | 48912 |