ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 初等教育カリキュラム研究
  3. 8号

学問史を取り入れた授業の有効性認知の実態 : 小学校教員養成課程に在籍する大学生を対象として

https://doi.org/10.15027/48912
https://doi.org/10.15027/48912
b292540b-bebc-4c12-8d16-f1db94044e9d
名前 / ファイル ライセンス アクション
JEEC_8_71.pdf JEEC_8_71.pdf (903.1 KB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル 学問史を取り入れた授業の有効性認知の実態 : 小学校教員養成課程に在籍する大学生を対象として
言語 ja
タイトル
タイトル A Survey of the Recognition of the Effectiveness of Incorporating Academic History in the Classroom
言語 en
作成者 中村, 大輝

× 中村, 大輝

ja 中村, 大輝

en Nakamura, Daiki

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
権利情報
権利情報 Copyright (c) 2020 初等教育カリキュラム学会
主題
主題Scheme Other
主題 教科教育
主題
主題Scheme Other
主題 学問史
主題
主題Scheme Other
主題 有効性認知
主題
主題Scheme Other
主題 実態調査
主題
主題Scheme Other
主題 ベイズ統計
主題
主題Scheme Other
主題 Subject Education
主題
主題Scheme Other
主題 Academic History
主題
主題Scheme Other
主題 Recognition of Effectiveness
主題
主題Scheme Other
主題 Survey of Actual Condition
主題
主題Scheme Other
主題 Bayesian Statistics
内容記述
内容記述 本研究では,小学校教員養成課程の大学生が,各教科の授業に学問史を取り入れることの有効性をどのように認識しているのか(有効性認知)を検討した。アンケート調査の結果から,1)有効性認知は,国語,音楽,理科,算数の順に高く,理系科目において学問史の有効性認知が低いこと,2)理科においてのみ学年間での差が見られること,3)大学生は大学生活を通して理科において知識を重視する価値観をより強固なものにしていること等が明らかになった。また,回帰分析の結果から,各教科の授業において学問史を取り入れることの有効性認知を高めるための方法が示唆された。
言語 ja
内容記述
内容記述 In this study, we examined how university students in an elementary school teacher training course perceive the effectiveness of incorporating academic history in classes in each subject (recognition of effectiveness). Based on the results of the questionnaire survey, we found that: 1) the perception of effectiveness is high in national language, music, science, and mathematics (in descending order), while recognition of the effectiveness of incorporating academic history is low in science-related subjects, 2) it is clear that there is only a difference in the perception of effectiveness with respect to the sciences, and 3) through university life, university students have internalized the values that emphasize that knowledge is more important in science. Moreover, based on the results of a regression analysis, a method to increase awareness of the effectiveness of incorporating academic history in each subject class was suggested.
言語 en
出版者
出版者 初等教育カリキュラム学会
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/48912
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2187-6800
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12611299
開始ページ
開始ページ 71
書誌情報 初等教育カリキュラム研究
Journal of elementary education and curriculum

号 8, p. 71-78, 発行日 2020-03-31
見出し
大見出し 研究ノート
言語 ja
見出し
大見出し Research Note
言語 en
旧ID 48912
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-03-01 01:14:42.334545
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3