ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 初等教育カリキュラム研究
  3. 8号

小学校低学年における学級集団への参画に関する解釈的分析 : 学級活動「話合い活動」での児童の発話に着目して

https://doi.org/10.15027/48911
https://doi.org/10.15027/48911
5c9be3c5-780d-4f6a-a31b-c80c79c493d3
名前 / ファイル ライセンス アクション
JEEC_8_61.pdf JEEC_8_61.pdf (1.4 MB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル 小学校低学年における学級集団への参画に関する解釈的分析 : 学級活動「話合い活動」での児童の発話に着目して
言語 ja
タイトル
タイトル An Interpretive Analysis of Participation in Class Group in Lower Grades in Elementary School: Focusing on Speech of Students in a “Discussion" Classroom Activity
言語 en
作成者 山本, 耕祐

× 山本, 耕祐

ja 山本, 耕祐

en Yamamoto, Kosuke

Search repository
若松, 美沙

× 若松, 美沙

ja 若松, 美沙

en Wakamatsu, Misa

Search repository
若松, 昭彦

× 若松, 昭彦

ja 若松, 昭彦

en Wakamatsu, Akihiko

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
権利情報
権利情報 Copyright (c) 2020 初等教育カリキュラム学会
主題
主題Scheme Other
主題 小学校
主題
主題Scheme Other
主題 学級活動
主題
主題Scheme Other
主題 学級集団への参画
主題
主題Scheme Other
主題 発話
主題
主題Scheme Other
主題 Elementary School
主題
主題Scheme Other
主題 Classroom Activities
主題
主題Scheme Other
主題 Participation in Class Group
主題
主題Scheme Other
主題 Speech
内容記述
内容記述 本研究の目的は,小学校2年生を対象に,話合い活動での児童の発話に着目して,学級集団への参画に関する解釈的分析を行うことであった。6回分の話合い活動について,まず,発話機能を分析した結果,第1回から学級の「みんな」の存在を意識した集団的発話が生起し,第6回では特定の他者のためを考えた利他的発話も多く生起するようになった。次に,発話内容を分析した結果,関連型の発話には,課題を解決するために重要な意見であることを訴える児童の姿が,反証型・共有型の発話には,課題を見出し解決するための案を考えたり,その解決案に納得したりする児童の姿がみてとれた。話合い活動での発話を解釈的に分析することで,学級集団に参画しようとする具体的な児童の姿の明示につながり,教室での発話分析研究(Mercer,2010)進展の一助となったことが推察された。
言語 ja
内容記述
内容記述 The current study was conducted on second-graders in elementary school with the goal of performing an interpretive analysis of students’ participation in the class group, focusing on their speeches in the discussion activity. As a result of an analysis of the speech function during six discussion activity sessions, it was proved at first that a collective way of speech was generated from the first session, while being aware of the existence of “others" in the class, and that altruistic speech allowing for specific others’ perspectives began to be generated frequently in the sixth session. As a result of subsequent analysis of the content of the speeches, it was found that students insisted that their opinions were important to resolve problems in relevant speech, whereas they figured out measures for resolving problems, and agreed with such solutions in counter-evidence/sharing type speech. It was inferred that interpretive analysis of speeches during the discussion activity may lead to the clarification of specific students’ behaviors while trying to participate in classroom activities, resulting in a contribution to progress in the analytic study of speech in the classroom (Mercer, 2010).
言語 en
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 この研究は,日本学術振興会科学研究費助成事業基盤研究(C)課題番号18K02758 : 多様性に富む共生社会構築に向けた小学校用「多様性把握シート」の作成と活用(代表 若松昭彦)によって行われた。
出版者
出版者 初等教育カリキュラム学会
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/48911
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2187-6800
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12611299
開始ページ
開始ページ 61
書誌情報 初等教育カリキュラム研究
Journal of elementary education and curriculum

号 8, p. 61-70, 発行日 2020-03-31
見出し
大見出し 実践論文
言語 ja
見出し
大見出し Practical Research
言語 en
旧ID 48911
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-03-01 01:14:33.998487
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3