ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 初等教育カリキュラム研究
  3. 8号

小学校入門期の授業における教師と子どもの相互作用の実態 : 国語科と算数科授業で重視される目標の違いに着目して

https://doi.org/10.15027/48910
https://doi.org/10.15027/48910
8142be0a-7ca7-414b-86e9-0a90f521f279
名前 / ファイル ライセンス アクション
JEEC_8_49.pdf JEEC_8_49.pdf (918.4 KB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル 小学校入門期の授業における教師と子どもの相互作用の実態 : 国語科と算数科授業で重視される目標の違いに着目して
言語 ja
タイトル
タイトル Characteristics of Interaction Between Teachers and Children in the First Term of Elementary School Classes: Focusing on the Differences in Goals that Teachers Emphasize in Japanese Language and Mathematics Classes
言語 en
作成者 森, 美智代

× 森, 美智代

ja 森, 美智代

en Mori, Michiyo

Search repository
倉盛, 美穂子

× 倉盛, 美穂子

ja 倉盛, 美穂子

en Kuramori, Mihoko

Search repository
太田, 直樹

× 太田, 直樹

ja 太田, 直樹

en Ohta, Naoki

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
権利情報
権利情報 Copyright (c) 2020 初等教育カリキュラム学会
主題
主題Scheme Other
主題 幼小接続
主題
主題Scheme Other
主題 小学校入門期
主題
主題Scheme Other
主題 到達目標
主題
主題Scheme Other
主題 方向目標
主題
主題Scheme Other
主題 学びの見取り
主題
主題Scheme Other
主題 The transition from pre-school to elementary school education
主題
主題Scheme Other
主題 Beginning of elementary school
主題
主題Scheme Other
主題 Achievement goal
主題
主題Scheme Other
主題 Direction target
主題
主題Scheme Other
主題 Teachers’ understanding of children’s learning
内容記述
内容記述 近年,幼児期と児童期の学びの接続が重視されている。幼児教育では,めざすべき姿へと向かう方向目標を重視し,小学校以上の教育では獲得すべき能力を明示化した到達目標を重視することが多い。小学校入門期に開講時間が多い国語科と算数科では,方向目標と到達目標の比重は異なる。そこで,本研究では,小学校入門期の国語科と算数科授業における教師と子どもの相互作用の実態を明らかにすることを目的とした。 新1年生の国語科と算数科の授業を約4か月間観察し,教師の言葉がけと子どもの発話内容との関連を分析した。結果,子どもの状況に応じて展開する国語科に対し,算数科では多くが到達目標に向かうという違いが明らかになった。また,教師による方向目標に即した言葉がけは,到達目標を達成し,かつ子どもの多様な学びにつながる可能性があることがわかった。本稿は,指導の実態と教科内容の側面から,子どもの学びの姿を明らかにしたものである。
言語 ja
内容記述
内容記述 Recent studies examine how a smooth transition can be achieved from early childhood education to elementary school education. In early childhood education, direction targets are emphasized, and in elementary school, achievement goals are often emphasized. In elementary school, there is a difference in the balance between the achievement goals and the direction targets in Japanese language classes and mathematics classes. The purpose of this study is to clarify the characteristics in the interaction between teachers and first graders in these two classes. In this paper, we observed the Japanese language and mathematics classes for the first grade from April to July, and collected some episodes of the interactions between teachers and children. These episodes were categorized according to subjects into those that focused on achievement goals versus direction targets. As a result, it was found that there was a difference in interactions between teachers and children depending on the subjects and the type of achievement goal or direction target. In Japanese language classes, the interaction between teachers and children develops toward the goal according to the situation of children, while in mathematics classes, the interaction often develops toward achievement goals. When teachers talked to children in a way that gave them directions, they were more likely to learn a variety of knowledge and skills as well as content related to their achievement goals. The primary aspect of this paper was to clarify what children were learning at the beginning of elementary school from the perspectives of teacher-child interaction and subject content.
言語 en
出版者
出版者 初等教育カリキュラム学会
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/48910
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2187-6800
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12611299
開始ページ
開始ページ 49
書誌情報 初等教育カリキュラム研究
Journal of elementary education and curriculum

号 8, p. 49-60, 発行日 2020-03-31
見出し
大見出し 研究論文
言語 ja
見出し
大見出し Research Article
言語 en
旧ID 48910
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-03-01 01:14:25.058041
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3