WEKO3
アイテム
小学校国語科「読むこと」における「深い学び」を促す思考方法と発問 : 同一作者(レオ=レオニ)の絵本の活用に焦点を当てて
https://doi.org/10.15027/48908
https://doi.org/10.15027/48908c5382a7a-9a80-46b3-b354-a38cd7f28ca7
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-18 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 小学校国語科「読むこと」における「深い学び」を促す思考方法と発問 : 同一作者(レオ=レオニ)の絵本の活用に焦点を当てて | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | Ways of Thinking and Planning of Questions to Encourage Deep Learning in the Reading Class in the Elementary School Japanese Language Course: Focusing on the Use of Picture Books by the Same Author | |||||||||
言語 | en | |||||||||
作成者 |
細, 恵子
× 細, 恵子
|
|||||||||
アクセス権 | ||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||
権利情報 | ||||||||||
権利情報 | Copyright (c) 2020 初等教育カリキュラム学会 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 「深い学び」 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 絵本 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 同一作者 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 思考方法 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 発問構想 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Deep Learning | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Picture Books | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Same Author | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Ways of Thinking | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Planning of Questions | |||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述 | 本稿の目的は,同一作者の絵本を読む国語科において,「深い学び」を具体化するために,思考方法を検討し,読解だけでなく読書活動にも応じた発問を構想し,読み方や考え方の可能性を示すことである。本稿では,小学校第2学年の単元「スイミー」の中に絵本『スイミー』,『フレデリック』,『コーネリアス』を取り上げ,総合的な学習の時間に活用される「考えるための技法」と,発問に関する先行研究を援用して行った教材研究を示している。結果としては,「何と何とを関連付けて何を考えるのか」を具体化することにより,多様で視野の広い発問を構想することができた。本稿で示した思考方法と発問は,読む力とともに学びに向かう力,人間性等の育成にも資する可能性がある。 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述 | The purpose of this paper is to examine ways of thinking about embodying deep learning in a Japanese language course that reads picture books by the same author. Another goal is to plan questions that correspond not only to simply reading but also to reading activities. The other purpose is to show the potential power of reading and thinking. In this article, we will examine the picture books “Swimmy," “Frederick," and “Cornelius," which are used in the unit “Swimmy" in the second grade of elementary school, with a focus on how skills to develop ways of thinking are used in a comprehensive study class. We also highlight research on teaching materials conducted with the aid of previous studies of methods of planning questions. As a result, we are able to envision various questions with a broad view. Toward the end, we look at how “what to associate with what and what to think of" are taught. The methods of thinking and planning questions presented in this paper may contribute to the development of the ability to read. They may also help to build the capacity to learn and cultivate personality. | |||||||||
言語 | en | |||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 初等教育カリキュラム学会 | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | journal article | |||||||||
出版タイプ | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||
ID登録 | ||||||||||
ID登録 | 10.15027/48908 | |||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||
収録物識別子 | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 2187-6800 | |||||||||
収録物識別子 | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AA12611299 | |||||||||
開始ページ | ||||||||||
開始ページ | 25 | |||||||||
書誌情報 |
初等教育カリキュラム研究 Journal of elementary education and curriculum 号 8, p. 25-36, 発行日 2020-03-31 |
|||||||||
見出し | ||||||||||
大見出し | 研究論文 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
見出し | ||||||||||
大見出し | Research Article | |||||||||
言語 | en | |||||||||
旧ID | 48908 |