ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 初等教育カリキュラム研究
  3. 7号

高度情報社会の在り方を考察し市民としての関わり方を判断する小学校社会科授業構成 : 第5学年「ビッグデータを活かすHONDAセーフティマップと埼玉県」の授業を手がかりとして

https://doi.org/10.15027/47443
https://doi.org/10.15027/47443
7e3c8fae-a01a-4557-815e-60507125b7fd
名前 / ファイル ライセンス アクション
JEEC_7_111.pdf JEEC_7_111.pdf (1.2 MB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル 高度情報社会の在り方を考察し市民としての関わり方を判断する小学校社会科授業構成 : 第5学年「ビッグデータを活かすHONDAセーフティマップと埼玉県」の授業を手がかりとして
言語 ja
タイトル
タイトル Class Structure for Elementary Social Studies in an Advanced Information Society: Based on the Saitama Prefectural Government’s initiative which utilizes a Honda Safety Map
言語 en
作成者 神野, 幸隆

× 神野, 幸隆

ja 神野, 幸隆

en Kamino, Yukitaka

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
権利情報
権利情報 Copyright (c) 2019 初等教育カリキュラム学会
主題
主題Scheme Other
主題 高度情報社会
主題
主題Scheme Other
主題 ビッグデータ
主題
主題Scheme Other
主題 IoT
主題
主題Scheme Other
主題 個人情報の保護
主題
主題Scheme Other
主題 Advanced Information Society
主題
主題Scheme Other
主題 Big Data
主題
主題Scheme Other
主題 Protection of Personal Information
主題
主題Scheme Other
主題 Social Studies
内容記述
内容記述 本稿は,高度情報社会の在り方を考察し市民としての関わり方を判断する小学校社会科授業構成を提案し,授業実践と検証を図る。主教材としてHONDAがビッグデータを基に作成しているSafety Mapを交通事故防止に活用している埼玉県の取組を用いた。授業実践及び検証を行い,高度情報社会の在り方を考察し市民としての関わり方を判断する社会科授業では,①大量かつ広範囲,タイムリーな情報収集によって潜在していたものが可視化できるようになることに着目することで,社会的事象の意味を解釈できること。また創出される価値と国民生活の向上や産業の発展とを関連付けて考えること。②産業の発展や国民生活の向上という恩恵面と個人情報保護の対立を取り上げ,どのような目的や機関ならば個人情報の収集や譲渡を許可するのかについて考えたり,どのようなルールや法律が必要なのかを判断したりする学習過程を位置付けること,の2点が重要であることが明らかになった。
言語 ja
内容記述
内容記述 This research proposes a class structure to nurture thinking about the way an advanced information society ought to be and how to engage its citizens. It attempts to practice and verify thinking based on these goals. The Saitama Prefectural Government’s initiative which utilizes a Honda Safety Map based on big data and created to prevent traffic accidents, was used as social studies material for primary education. In social studies classes focusing on this theme, two relevant points were identified. Firstly, it is important to be able to interpret the meaning of social phenomena by visualizing and identifying things that motivated massive, extensive, and timely information gathering. Secondly, it is important to consider the improvement of citizens’ livelihood as well as industrial development. Furthermore, to resolve the conflict among the benefits of industrial development and improvement in citizens’ livelihood, and the protection of personal information, we need to think about to what purpose we allow personal information to be collected and to which kind of institution we assign third-party transfer rights. This study was useful to evaluate the learning process involved to assess what rules and laws are necessary in this context.
言語 en
出版者
出版者 初等教育カリキュラム学会
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/47443
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2187-6800
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12611299
開始ページ
開始ページ 111
書誌情報 初等教育カリキュラム研究
Journal of elementary education and curriculum

号 7, p. 111-122, 発行日 2019-03-31
見出し
大見出し 実践論文
言語 ja
見出し
大見出し Practical Research
言語 en
旧ID 47443
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-03-01 01:13:12.693756
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3