WEKO3
アイテム
小学校体育科の授業のゲーム場面における児童の状況判断を向上させるための単元開発
https://doi.org/10.15027/47436
https://doi.org/10.15027/47436b8386aff-3e45-448b-97d3-37ef22dfad8b
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-18 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 小学校体育科の授業のゲーム場面における児童の状況判断を向上させるための単元開発 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | Developing a pupil’s decision-making skills in ball games: Improving Pupil Performance in Physical Education in Elementary Schools Focusing on Statistical Investigation | |||||||||
言語 | en | |||||||||
作成者 |
坂田, 行平
× 坂田, 行平
|
|||||||||
アクセス権 | ||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||
権利情報 | ||||||||||
権利情報 | Copyright (c) 2019 初等教育カリキュラム学会 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 小学校体育科 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | ボール運動 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 戦術的知識 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 状況判断 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Elementary School | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Physical Education | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Ball Games | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Tactical Knowledge | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Decision Making | |||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述 | 本研究の目的は,ゲームの中において児童が適切なパフォーマンスを実行できるための単元を開発することである。ボールゲームの学習指導論の先行研究を検討した結果,ゲームでの正当なパフォーマンスのためには,児童が攻撃と防御の双方に関して戦術的知識と状況判断を学習することが必要であることが示唆された。さらに,ゲームの中で児童が戦術的知識と状況判断を理解することができるためには,大人のゲームを修正する手続きが重要であることが示唆された。その結果,戦術学習に適するフラッグフットボールの教材化を行い,教材化の「方法的視点」と「内容的視点」による単元開発を行った。また,攻撃と防御の双方に関して戦術的知識と状況判断を内容とする単元を開発した。 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述 | This study aims to provide an effective unit for developing a pupil’s performance in ball games. Generally, pupils have to learn tactical knowledge and decision-making skills for both offense and defense to enhance their performance in ball games, as outlined in “Teaching Games for Understanding". Furthermore, it is believed that modification of the full games is important for beginners to learn tactical knowledge and decision making in games. As a result, a flag football unit was developed involving both representation and exaggeration to assist learning in Physical Education. This unit incorporates tactical knowledge and decision making involved in both offensive and defensive aspects of the game. | |||||||||
言語 | en | |||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 初等教育カリキュラム学会 | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | journal article | |||||||||
出版タイプ | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||
ID登録 | ||||||||||
ID登録 | 10.15027/47436 | |||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||
収録物識別子 | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 2187-6800 | |||||||||
収録物識別子 | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AA12611299 | |||||||||
開始ページ | ||||||||||
開始ページ | 15 | |||||||||
書誌情報 |
初等教育カリキュラム研究 Journal of elementary education and curriculum 号 7, p. 15-30, 発行日 2019-03-31 |
|||||||||
見出し | ||||||||||
大見出し | 研究論文 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
見出し | ||||||||||
大見出し | Research Article | |||||||||
言語 | en | |||||||||
旧ID | 47436 |