ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 初等教育カリキュラム研究
  3. 6号

「子どもの論理」にはたらきかける小学校国語科実践の研究 : 「見えていること(表意)」と「隠れていること(推意)」を中心に

https://doi.org/10.15027/45482
https://doi.org/10.15027/45482
cd1c83d6-1368-4eb1-ae41-8f8ddfc1f12b
名前 / ファイル ライセンス アクション
JEEC_6_89.pdf JEEC_6_89.pdf (1.2 MB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル 「子どもの論理」にはたらきかける小学校国語科実践の研究 : 「見えていること(表意)」と「隠れていること(推意)」を中心に
言語 ja
タイトル
タイトル Research on Japanese language class at Elementary school to Encourage “Child’s Logic": Focusing on Focusing on “What is expressed" and “What is not expressed"
言語 en
作成者 春木, 憂

× 春木, 憂

ja 春木, 憂

en Haruki, Yu

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
権利情報
権利情報 Copyright (c) 2018 初等教育カリキュラム学会
主題
主題Scheme Other
主題 「子どもの論理」
主題
主題Scheme Other
主題 REBT
主題
主題Scheme Other
主題 小学校国語科
主題
主題Scheme Other
主題 文学的文章
主題
主題Scheme Other
主題 “Child’s logic"
主題
主題Scheme Other
主題 Rational Emotive Behavior Therapy
主題
主題Scheme Other
主題 Elementary school language arts
主題
主題Scheme Other
主題 Literary text teaching materials
主題
主題Scheme NDC
主題 370
内容記述
内容記述 対外的に問題行動を起こしたり,自己内にジレンマを抱えたりしている子どもの課題の根本的な解決を目標として,これまでの研究で得た知見をもとに構築した国語科授業を実践し,児童のもつ幸福感とイラショナル・ビリーフの変容について量的に分析した。そこから,学年全体の「子どもの論理」にかかわる傾向について考察した。その結果,「子どもの論理」にはたらきかける教育実践の要素として,次の3点の重要性が示された。 (1)目標:意欲,技能,価値目標を連続したものとして意識すること,自分のもつ「子どもの論理」とは異なる論理の存在に気づき(技能目標),受け入れ,多様性を感じる(価値目標)内容を設定すること(2)方法:様々な意見の存在を知り,共通点と相違点に気づき,他者に受けとめられること,他者の意見を受けとめることを経験する過程を設定すること(3)教材:登場人物や物語内の出来事との児童の生活経験との間に適度な距離感が保たれること
言語 ja
内容記述
内容記述 A target of this research is to solve the problem of children who cause external problem behavior and pose a dilemma in themselves fundamentally. First, I built the national language department class based on the knowledge I obtained from previous study. Next, I practiced the national language department class and analyzed the result quantitatively. I then considered the tendency of the whole with regard to “child’s logic". The importance of three points became clear as a result. (1) Target: Be aware that a motivation target, a skill target and a value target are consecutive. Establish contents by which a child will notice the logic different from own “child’s logic,"accept it and feel diversity. (2) Way: Establish a process in which the existence of various opinions is understood, common points in a point of difference are noticed, and experiences are accepted by others and others’opinions are accepted. (3) Teaching materials: Keep a moderate distance between the characters and events in stories and the child’s experience in real life.
言語 en
出版者
出版者 初等教育カリキュラム学会
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/45482
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2187-6800
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12611299
開始ページ
開始ページ 89
書誌情報 初等教育カリキュラム研究
Journal of elementary education and curriculum

号 6, p. 89-103, 発行日 2018-03-31
見出し
大見出し 実践論文
言語 ja
見出し
大見出し Practical Research
言語 en
旧ID 45482
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-03-01 01:11:33.171403
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3