WEKO3
アイテム
小中学生における資質・能力と学校適応の関連と発達的変化 : 「主体性・積極性」「自尊心」「協働する力」の因子に焦点を当てて
https://doi.org/10.15027/45480
https://doi.org/10.15027/4548047b0947c-eeb7-45e9-b8fa-5bf8a93da712
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) | |||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-18 | |||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||
タイトル | 小中学生における資質・能力と学校適応の関連と発達的変化 : 「主体性・積極性」「自尊心」「協働する力」の因子に焦点を当てて | |||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||
タイトル | Correlation Between the Qualities and Abilities and their Adaptability to School, and Developmental Changes as Seen in Elementary and Junior High School Children: Focusing on the Factors, “Subjectivity and Activeness," “Pride," and “Cooperation in Labor" | |||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
作成者 |
若松, 美沙
× 若松, 美沙
× 若松, 昭彦
× 髙橋, 均
|
|||||||||||||||||
アクセス権 | ||||||||||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||||||||||
権利情報 | ||||||||||||||||||
権利情報 | Copyright (c) 2018 初等教育カリキュラム学会 | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | 小中学生 | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | 資質・能力 | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | 学校適応 | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | 発達的変化 | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | elementary and junior high school children | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | qualities and abilities | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | adaptability to school | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | developmental changes | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | NDC | |||||||||||||||||
主題 | 370 | |||||||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||||||
内容記述 | 本研究では,小学3年生から中学3年生までの児童生徒計1,775名を対象に,「主体性・積極性」,「自尊心」,「協働する力」から構成される「資質・能力質問紙」(若松・部谷岡ら,2017)を用いて,多面的に学校適応との関連を検討するとともに,学年ごとの資質・能力の量的差異について分析を行った。まず,重回帰分析の結果では,「自尊心」と「協働する力」の標準偏回帰係数(β)が有意であり,学校適応への弱い正の影響が示された。次に,学年(7)×下位尺度(3)の分散分析を行った結果,資質・能力の学年進行による量的差異は,「主体性・積極性」,「自尊心」,「協働する力」の間で相互に異なることが明らかになった。これらの資質・能力を育成することは,学校生活のみならず,生涯にわたり社会生活を営む上での基盤となる力の向上につながるものであると考えられる。今後は,学年進行による縦断的変化についての更なる検討が必要である。 | |||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||||||
内容記述 | This study considers the diverse aspects of the correlation between outcomes of the survey, “Qualities and Abilities Questionnaire" (Wakamatsu, Hiyaoka et.al. , 2017) covering qualities such as “subjectivity and activeness," “pride," and “cooperation in labor," conducted among 1,775 students from 3rd grade in elementary school to 3rd year in junior high school, and their ability to adapt to school. The study also analyzed the quantitative differences seen among the qualities and abilities of the different grades. Firstly, multiple regression analysis showed that the standard partial regression coefficient β was significant for “pride" and “cooperation in labor," showing slight positive influence to adaptability to school. Secondly, the analysis of variance on grade (7) x subscale (3) showed that the quantitative difference in qualities and abilities depending on the advancement of grades are different among “subjectivity and activeness," “pride," and “cooperation in labor." Nurturing these qualities and abilities will result in improving the skills that will become the foundation for the students’life-long social life, and there is need for further consideration of changes that occur according to advancement of grades. | |||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||||||
出版者 | 初等教育カリキュラム学会 | |||||||||||||||||
言語 | ||||||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||||||
資源タイプ | journal article | |||||||||||||||||
出版タイプ | ||||||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||||||||
ID登録 | ||||||||||||||||||
ID登録 | 10.15027/45480 | |||||||||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||||||||
収録物識別子 | ||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||||||||
収録物識別子 | 2187-6800 | |||||||||||||||||
収録物識別子 | ||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||||||
収録物識別子 | AA12611299 | |||||||||||||||||
開始ページ | ||||||||||||||||||
開始ページ | 63 | |||||||||||||||||
書誌情報 |
初等教育カリキュラム研究 Journal of elementary education and curriculum 号 6, p. 63-75, 発行日 2018-03-31 |
|||||||||||||||||
見出し | ||||||||||||||||||
大見出し | 研究論文 | |||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
見出し | ||||||||||||||||||
大見出し | Research Article | |||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
旧ID | 45480 |