ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 初等教育カリキュラム研究
  3. 6号

「思考力・判断力・表現力」時代の小学校国語科教材論 −国語科クリティカル・リーディングの理論から

https://doi.org/10.15027/45479
https://doi.org/10.15027/45479
83b0571e-fec4-4f5d-9486-242678e533aa
名前 / ファイル ライセンス アクション
JEEC_6_51.pdf JEEC_6_51.pdf (1014.7 KB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル 「思考力・判断力・表現力」時代の小学校国語科教材論 −国語科クリティカル・リーディングの理論から
言語 ja
タイトル
タイトル Teaching Materials for Primary School Japanese Language Education in a Time of “the Ability to Think, Judge and Express": Critical Reading Theory in Japanese Language Education
言語 en
作成者 澤口, 哲弥

× 澤口, 哲弥

ja 澤口, 哲弥

en Sawaguchi, Tetsuya

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
権利情報
権利情報 Copyright (c) 2018 初等教育カリキュラム学会
主題
主題Scheme Other
主題 クリティカル・リーディング
主題
主題Scheme Other
主題 読解
主題
主題Scheme Other
主題 国語科
主題
主題Scheme Other
主題 教科書
主題
主題Scheme Other
主題 小学校
主題
主題Scheme Other
主題 Critical Reading
主題
主題Scheme Other
主題 Reading Comprehension
主題
主題Scheme Other
主題 Japanese Language Education
主題
主題Scheme Other
主題 Textbooks
主題
主題Scheme Other
主題 Primary School
主題
主題Scheme NDC
主題 370
内容記述
内容記述 近年の国語科における「クリティカルな読み」の指導理論は,社会的・文化的文脈からテクストを読む視座がなく,読むことが社会的実践となり得ていない実態があった。本研究は,このような問題を乗り越え,読むことを社会的実践とするべく新たに国語科クリティカル・リーディング(以下,国語科CR)の指導理論,カリキュラムを提案し,その具体的な適用事例として現行の小学校国語科教科書の検討,および教材・手引きの改編を提案するものである。改編した教材・手引きは小学校の児童を対象に調査をし,その結果をふまえて再修正を図った。 調査の結果,読解プロセスの枠組みに関する基本的な理解は得られたものの,「推論」に関して習熟していないことが示唆された。また,国語科CRのフレームワークからの設問については満足いく解答が得られず,国語科の学びを社会的・文化的文脈に乗せていくための指導法の確立が今後の課題として残った。
言語 ja
内容記述
内容記述 In Japanese language education, the standard method of teaching critical reading lacks the concept of reading texts within a social and cultural context. As a result, reading cannot be a social practice. Under these circumstances, this research newly introduces a teaching method and a curriculum of critical reading in Japanese language education (hereinafter referred to as “Japanese CR" ), discusses Japanese textbooks currently used in primary schools, and proposes the reform of teaching materials and the teaching guide. The reformed materials and guide were piloted in primary schools to develop recommendations for further revision. The results imply that primary school learners fundamentally understood the reading comprehension process, but were not proficient in deduction. Furthermore, learners did not provide satisfactory answers to questions based on the framework of Japanese CR. Further research is still needed to refine the teaching method, allowing learners to learn Japanese language within a social and cultural context.
言語 en
出版者
出版者 初等教育カリキュラム学会
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/45479
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2187-6800
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12611299
開始ページ
開始ページ 51
書誌情報 初等教育カリキュラム研究
Journal of elementary education and curriculum

号 6, p. 51-62, 発行日 2018-03-31
見出し
大見出し 研究論文
言語 ja
見出し
大見出し Research Article
言語 en
旧ID 45479
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-03-01 01:11:06.614132
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3