ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 初等教育カリキュラム研究
  3. 6号

生活科の授業デザイン・実施における教師の役割に関する研究 : 単元「まちたんけん」における教師のゲートキーピングのケース・スタディー

https://doi.org/10.15027/45478
https://doi.org/10.15027/45478
b17bdb6e-c032-4493-871f-1f24a8e1ebd5
名前 / ファイル ライセンス アクション
JEEC_6_41.pdf JEEC_6_41.pdf (925.8 KB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル 生活科の授業デザイン・実施における教師の役割に関する研究 : 単元「まちたんけん」における教師のゲートキーピングのケース・スタディー
言語 ja
タイトル
タイトル Research on Teacher’s Role in “Living Environment Study" Lesson Design and Its Practice: A Case Study of a Teacher’s Gatekeeping on the Unit “Village Explore"
言語 en
作成者 金, 鍾成

× 金, 鍾成

ja 金, 鍾成

en Kim, Jongsung

Search repository
河原, 洸亮

× 河原, 洸亮

ja 河原, 洸亮

en Kawahara, Kosuke

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
権利情報
権利情報 Copyright (c) 2018 初等教育カリキュラム学会
主題
主題Scheme Other
主題 生活科
主題
主題Scheme Other
主題 授業デザイン・実施
主題
主題Scheme Other
主題 まちたんけん
主題
主題Scheme Other
主題 ゲートキーピング
主題
主題Scheme Other
主題 ケース・スタディー
主題
主題Scheme Other
主題 Living Environment Studies
主題
主題Scheme Other
主題 Lesson Design and Practice
主題
主題Scheme Other
主題 Village Explore
主題
主題Scheme Other
主題 Gatekeeping
主題
主題Scheme Other
主題 Case Study
主題
主題Scheme NDC
主題 370
内容記述
内容記述 子どもの生活を学習対象とする生活科は,子どもや教材を中心に研究が進められ,授業をデザイン・実施する主体である教師の姿が隠されてしまう傾向にあった。そこで,本研究は,A教師が行った単元「まちたんけん」のデザイン・実施のナラティブを記述・分析し,生活科における教師の役割を考察するケース・スタディーを行う。具体的には,ゲートキーピング論から理論的フレームワークを抽出し,それをもとに学習指導案,授業参観のフィールドノート,ワークシート,事例児童とのインタビュー,教師とのインタビューを収集し分析した。本研究の成果として,①生活科「でも」教師のゲートキーピングが授業デザイン・実施において重要な位置を示すことを明らかにし,生活科における新たな研究領域の可能性を提案したこと,②生活科「ならでは」のゲートキーピングとして,「ゲートキーパー」「案内者」「交渉者」の3つの教師の役割を指摘したことが挙げられる。
言語 ja
内容記述
内容記述 In “Living Environment Study’s" research, there has been a tendency that a teacher is not recognized as a main agent to design and practice “Living Environment Study’s" lesson because of its characteristic that values students and students’lives, which is the main content of “Living Environment Study." In this case study, we problematize this research trend, and try to clarify the teacher’s role in “Living Environment Study" lesson design and practice. With this purpose, the research focuses on a teacher, who designed and practiced a unit called “Village Explore," and describes and analyzes the teacher’s gatekeeping narrative. Firstly, we extract a theoretical framework to analyze a teacher’s gatekeeping narrative by reviewing literature on gatekeeping theory. The data, which comprises a unit plan, field notes, students’worksheets, focus group interview with three sample students, and a semi-structure interview with a teacher, were collected, and analyzed by open and axis coding. There are two main findings and implications of this study. One is to suggest a new research field in “Living Environment Study" by illuminating the fact that the teacher played a role as a gatekeeper “even in" “Living Environment Study." The other is to clarify a uniqueness of “Living Environment Study’s" gatekeeping, which a teacher played roles of a gatekeeper, a guide, and a negotiator.
言語 en
出版者
出版者 初等教育カリキュラム学会
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/45478
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2187-6800
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12611299
開始ページ
開始ページ 41
書誌情報 初等教育カリキュラム研究
Journal of elementary education and curriculum

号 6, p. 41-50, 発行日 2018-03-31
見出し
大見出し 研究論文
言語 ja
見出し
大見出し Research Article
言語 en
旧ID 45478
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-03-01 01:10:58.119871
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3