ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 初等教育カリキュラム研究
  3. 5号

「その子なりの論理」を活かした教育の開発に向けて : 論理療法を援用して <実践論文>

https://doi.org/10.15027/42791
https://doi.org/10.15027/42791
d0c2d8ca-e85a-4fc5-8e7d-6ffc668eda21
名前 / ファイル ライセンス アクション
JEEC_5_57.pdf JEEC_5_57.pdf (1.4 MB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル 「その子なりの論理」を活かした教育の開発に向けて : 論理療法を援用して <実践論文>
言語 ja
タイトル
タイトル Development of an Education that Takes Advantage of "Children's Logic" : With the Aid of Rational Emotive Behavior Therapy <Practical Research>
言語 en
作成者 春木, 憂

× 春木, 憂

ja 春木, 憂

en Haruki, Yu

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
権利情報
権利情報 Copyright (c) 2017 初等教育カリキュラム学会
主題
主題Scheme Other
主題 「その子なりの論理」
主題
主題Scheme Other
主題 論理療法
主題
主題Scheme Other
主題 小学校国語科
主題
主題Scheme Other
主題 説明的文章
主題
主題Scheme Other
主題 "children's logic"
主題
主題Scheme Other
主題 Rational Emotive Behavior Therapy
主題
主題Scheme Other
主題 Elementary school language arts
主題
主題Scheme Other
主題 Explanatory text teaching materials
主題
主題Scheme NDC
主題 370
内容記述
内容記述 小学校現場においては,様々な児童が存在し,互いにかかわり合い,その中で齟齬を来すことがある。そして,それを乗り越えられずに迷ったり苦しんだりする。論者は,こういった児童の抱える課題の解決を目指した教育の在り方を見出すことを研究課題としている。このことについて,国語科における説明的文章の授業を工夫することで,一定の成果は見られたが,根本的な課題の解決には至らなかった。そこで,基礎となる理論の再検討を行った結果,論理療法を援用することとし,それによる実践を試みた。本稿は,以上の経過を,実践の概要と結果,課題の乗り越えを中心に報告するものである。成果として,「その子なりの論理」にアプローチすることが必要であるとした。また,今後の課題として,「その子なりの論理」に合わせた有効なアプローチを検討することとした。
言語 ja
内容記述
内容記述 Elementary schools are attended by a diverse population of children, who inevitably encounter and come into conflict with one another. The failure to cope with such conflict can lead to worrying and a lack of self-confidence. Research is necessary to identify educational solutions to this problem. An attempt to devise a lesson using explanatory texts saw a certain degree of success but did not lead to a resolution of the fundamental issues. A consequent re-examination of the underlying theory has led to the practice and construction of an educational practice theory that incorporates Rational Emotive Behavior Therapy. The purpose of this paper is to present a summary and the results of the implementation of this. To solve the problems described above, it was necessary to break with previous approaches to teaching and to approach education in such a way as to use "children's logic." Future challenges include grasping the realities of "children's logic" and treat it as a valid approach.
言語 en
出版者
出版者 初等教育カリキュラム学会
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/42791
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2187-6800
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12611299
開始ページ
開始ページ 57
書誌情報 初等教育カリキュラム研究
Journal of elementary education and curriculum

号 5, p. 57-67, 発行日 2017-03-31
旧ID 42791
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-03-01 01:10:02.967357
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3