ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 初等教育カリキュラム研究
  3. 5号

小中学校における資質・能力質問紙の開発と評価 <研究論文>

https://doi.org/10.15027/42787
https://doi.org/10.15027/42787
f11a6216-912b-407d-b292-9540c176dc5a
名前 / ファイル ライセンス アクション
JEEC_5_3.pdf JEEC_5_3.pdf (2.1 MB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル 小中学校における資質・能力質問紙の開発と評価 <研究論文>
言語 ja
タイトル
タイトル The Development and Assessment on the Qualities and Abilities Questionnaire in Elementary and Junior High School <Research Article>
言語 en
作成者 若松, 昭彦

× 若松, 昭彦

ja 若松, 昭彦

en Wakamatsu, Akihiko

Search repository
部谷岡, 富子

× 部谷岡, 富子

ja 部谷岡, 富子

en Hiyaoka, Tomiko

Search repository
原岡, 眞澄

× 原岡, 眞澄

ja 原岡, 眞澄

en Haraoka, Masumi

Search repository
品川, 美保子

× 品川, 美保子

ja 品川, 美保子

en Shinagawa, Mihoko

Search repository
高橋, 均

× 高橋, 均

ja 高橋, 均

en Takahashi, Hitoshi

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
権利情報
権利情報 Copyright (c) 2017 初等教育カリキュラム学会
主題
主題Scheme Other
主題 小中学校
主題
主題Scheme Other
主題 資質・能力
主題
主題Scheme Other
主題 質問紙
主題
主題Scheme Other
主題 elementary and junior high school
主題
主題Scheme Other
主題 quality and ability
主題
主題Scheme Other
主題 questionnaire
主題
主題Scheme NDC
主題 370
内容記述
内容記述 本研究では,次期学習指導要領改訂の重要な観点である,主体性・多様性・協働性・学びに向かう力等の「育成すべき資質・能力」に着目して,小中学校の児童生徒を対象とした質問紙を開発し,教育現場での有効性を検討することを目的とした。質問紙開発に当たっては小学校校長や教諭等と協議を重ね,先行研究などから収集した項目を精選した。そして,資質・能力を多角的に見取るために,「社会性と情動」アンケート(田中・真井・津田・田中,2011)と共に,児童生徒約1600名に質問紙開発のための調査を実施した。その結果,育成すべき資質・能力に関して,「主体性・積極性」,「自尊心」,「協働する力」などの因子が得られた。続いて,各学校のニーズに応じて,児童一人一人の多様性の把握,学校全体,中学校区での分析を行ったところ,児童生徒の的確な見取りや,各校での取組の成果や課題の明確化につながった。以上の結果より,本資質・能力質問紙の有用性が示唆された。
言語 ja
内容記述
内容記述 The present study aimed to develop a questionnaire concerning the "qualities and abilities that should be promoted," in terms of subjectivity, diversity, cooperation of labor, willingness to learn, and human nature, which will be important aspects of the next revision of the course of study; to conduct the questionnaire among children in elementary and junior high schools; and to examine its utility at these schools. When the questionnaire was developed, the author conferred repeatedly with the principal of the elementary school and with teachers, and the question items collected from previous works, etc., were selected. To identify the "qualities and abilities" multilaterally, the questionnaire was conducted with approximately 1600 children alongside a "sociality and affect" questionnaire (Tanaka, Sanai, Tsuda, and Tanaka, 2011 ). As a result, factors such as "subjectivity and activeness," "pride," and "cooperation of labor" could be related to "qualities and abilities that should be promoted." An analysis of findings in terms of the diversity of the children, the school as a whole, and the junior high school district was conducted by using the results in relation to the demands of each school, leading to an appropriate understanding of the children, clarification of the results of the teachers' approach, and the problems in each school. These findings suggest that this "qualities and abilities" questionnaire is useful.
言語 en
出版者
出版者 初等教育カリキュラム学会
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/42787
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2187-6800
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12611299
開始ページ
開始ページ 3
書誌情報 初等教育カリキュラム研究
Journal of elementary education and curriculum

号 5, p. 3-18, 発行日 2017-03-31
旧ID 42787
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-03-01 01:09:25.743059
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3