ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 初等教育カリキュラム研究
  3. 4号

2画面比較映像を用いた児童の自己評価の内容分析 : 2つの映像を同時再生するソフトウェアを活用して <論文>

https://doi.org/10.15027/39402
https://doi.org/10.15027/39402
0cd305e5-d0dc-4a21-93a3-7a20a22d9c1d
名前 / ファイル ライセンス アクション
JEEC_4_3.pdf JEEC_4_3.pdf (1.2 MB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル 2画面比較映像を用いた児童の自己評価の内容分析 : 2つの映像を同時再生するソフトウェアを活用して <論文>
言語 ja
タイトル
タイトル Content Analysis of Pupils’ Self-Assessment Using Dual-video Comparison <Article>
言語 en
作成者 大後戸, 一樹

× 大後戸, 一樹

ja 大後戸, 一樹

en Oosedo, Kazuki

Search repository
坂田, 行平

× 坂田, 行平

ja 坂田, 行平

en Sakata, Kohei

Search repository
末吉, 知規

× 末吉, 知規

ja 末吉, 知規

en Sueyoshi, Tomoki

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
権利情報
権利情報 Copyright (c) 2016 広島大学大学院教育学研究科初等カリキュラム開発講座
主題
主題Scheme Other
主題 体育授業
主題
主題Scheme Other
主題 運動学習
主題
主題Scheme Other
主題 自己評価
主題
主題Scheme Other
主題 2画面比較映像
主題
主題Scheme Other
主題 physical education class
主題
主題Scheme Other
主題 motor skill
主題
主題Scheme Other
主題 self-assessment
主題
主題Scheme Other
主題 dual-video comparison
主題
主題Scheme NDC
主題 370
内容記述
内容記述 本研究の目的は,学習者自身の映像を用いた自己評価と,モデル映像と学習者自身の映像を並べて2画面同時に提示するビデオ映像を用いた自己評価を比較することによって,動きや技の改善点や高まりの気づきに違いがみられるのか,その観察対象の違いによる児童の気づきの特徴を明らかにすることである。 そこで,小学4年マット運動の授業において,観察対象の違う2つの自己評価の記述を比較した。その結果,学習者自身の映像を用いた自己評価では,動きや技の高まりに関する記述が多く,学習者自身が意識的に修正しようしたことや,児童が試技を行った際に自分で感じた気づきが記述されやすいことが推察された。また,2画面比較映像による自己評価では,授業で指導された運動課題についての評価基準をより高く修正したり,自らが意識していなかった改善点を見出したりしやすいが,自分で感じた気づきが捨象される可能性があることが示唆された。
言語 ja
内容記述
内容記述 This research compares pupils' self-assessments made from watching their own videos with the self-assessments they made from watching their own videos and a model video simultaneously. The research also examines whether the pupils showed differences in recognizing improvements in their moves and techniques, and it studies the characteristics pupils displayed while recognizing these improvements in the two kinds of self-assessment. We compared the two different self-assessments made by fourth-year elementary school pupils in a mat exercise class. On the basis of the comparison, we found that the pupils extensively reported the improvements in their moves and techniques in the self-assessment of their own videos. This showed that they were liable to report what they wanted to modify consciously and what they noticed during the trial. From the self-assessments made using the dual-video comparison, we inferred that they were liable to raise the evaluation criteria of the exercise taught in the class, that they easily identified improvements they had not recognized from their own videos, and that they were likely to disregard any recognition they made by themselves.
言語 en
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 本研究は,科学研究補助金・基盤研究(C)(No.25350726)の助成を受けたものである。
出版者
出版者 広島大学大学院教育学研究科初等カリキュラム開発講座
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/39402
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2187-6800
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12611299
開始ページ
開始ページ 3
書誌情報 初等教育カリキュラム研究
Journal of elementary education and curriculum

号 4, p. 3-13, 発行日 2016-03-31
旧ID 39402
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-03-01 01:08:16.577036
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3