ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 国際協力研究誌
  3. 6巻1号

大学院のゼミの談話におけるコミュニケーション・ブレイクダウンの修復について : 「対話」と「共話」の視点から 【原著論文】

https://doi.org/10.15027/14311
https://doi.org/10.15027/14311
cf7534f2-fe52-4b6b-9e35-9067e9ea7e91
名前 / ファイル ライセンス アクション
JIDC_06_01_07_minekawa.pdf JIDC_06_01_07_minekawa.pdf (1.9 MB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル 大学院のゼミの談話におけるコミュニケーション・ブレイクダウンの修復について : 「対話」と「共話」の視点から 【原著論文】
言語 ja
タイトル
タイトル A study of communication breakdown repair in seminar discourse : From the viewpoint of collaborative dialogue
言語 en
作成者 嶺川, 由季

× 嶺川, 由季

ja 嶺川, 由季

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
主題
主題Scheme NDC
主題 360
内容記述
内容記述 This paper compares, from the viewpoint of taiwa and kyowa, communication breakdown between native andnon-native speakers in an academic seminar setting. It aims to suggest a more effective strategy for repairing com-munication breakdown in the setting. In a seminar, students are required to exchange abstract ideas and convince other participants of the validity oftheir arguments. Because Japanese foreign students need to accomplish these difficult tasks in a foreign languageand without preparation, they are more likely to suffer a communication breakdown than they would in a similar sit-uation in which they could edit and formalize their arguments in their native tongue. This paper focuses on theprocess by which they try to repair such breakdowns and analyzes this process from the viewpoints of collaborativedialogue (kyowa), which is second nature for Japanese native speakers, and non-collaborative dialogue (taiwa).Qualitative description compares the efficiency of repaired breakdown with that of unrepaired breakdown.The results demonstrate that when both speakers use collaborative dialogue with various back channels, such asrepeating, paraphrasing, and guessing, the breakdown is successfully repaired. But when both or either speaker failsto use collaborative dialogue, the breakdown remains or takes longer to become repaired. Interestingly, aizuchi(such as “hai," or “ee") are categorized as one of the characteristics of collaborative dialogue, but do not help torepair breakdown in a seminar discourse, unlike the other back-channels.
言語 en
出版者
出版者 広島大学国際協力研究科
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/14311
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1341-0903
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10482914
開始ページ
開始ページ 105
書誌情報 国際協力研究誌
Journal of International Development and Cooperation

巻 6, 号 1, p. 105-117, 発行日 2000-03
旧ID 14311
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-02-28 09:40:44.297061
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3