WEKO3
アイテム
東南部アフリカ諸国における数学学力と言語的な側面の関連性について : 読解力に焦点を当てたSACMEQ Ⅱ・Ⅲの二次分析から <研究論文>
https://doi.org/10.15027/36702
https://doi.org/10.15027/367022d1c343f-706a-46f0-8def-ed787de3175a
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-18 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 東南部アフリカ諸国における数学学力と言語的な側面の関連性について : 読解力に焦点を当てたSACMEQ Ⅱ・Ⅲの二次分析から <研究論文> | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | A Study on the Relationship between Mathematics Achievement and Linguistic Aspects : Secondary Analysis of SACMEQ II・III focusing on Reading Achievement <Article> | |||||||||
言語 | en | |||||||||
作成者 |
渡邊, 耕二
× 渡邊, 耕二
|
|||||||||
アクセス権 | ||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||
権利情報 | ||||||||||
権利情報 | Copyright (c) 2014 広島大学教育開発国際協力研究センター | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | NDC | |||||||||
主題 | 370 | |||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述 | This study reveals the relationship between students’ mathematics achievement and linguistic aspects including their reading achievement from a viewpoint of cross-national comparisons by making secondary analysis of SACMEQ II and SACMEQ III data set. In order to achieve this the objective, two statistical methodologies were employed: 1) the analysis of country- and pupil -level variables based on hierarchical linear modeling (HLM), and 2) the analysis of country-level item discrimination of the test items based on item differential functioning. The results indicate that there is a positive correlation not only between mathematics and reading achievement level but also between mathematics achievement level and the size of regression coefficient in different counties and between item discrimination of difficult items and the size of regression coefficient in different countries. This paper suggests that reading ability has considerable role to improve mathematics achievement especially in lower level mathematics achievement countries such as Malawi and Zambia. | |||||||||
言語 | en | |||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 広島大学教育開発国際協力研究センター | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
出版タイプ | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||
ID登録 | ||||||||||
ID登録 | 10.15027/36702 | |||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||
収録物識別子 | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 1344-2996 | |||||||||
収録物識別子 | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AA11281847 | |||||||||
開始ページ | ||||||||||
開始ページ | 1 | |||||||||
書誌情報 |
国際教育協力論集 Journal of international cooperation in education 巻 17, 号 1, p. 1-15, 発行日 2014-10-31 |
|||||||||
旧ID | 36702 |