ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 高等教育研究叢書
  3. 169巻

フランス高等教育における職業教育

https://doi.org/10.15027/53882
https://doi.org/10.15027/53882
37fbf3f4-38b8-4d5f-bee6-aedf9bb9032a
名前 / ファイル ライセンス アクション
RIHE169.pdf RIHE169.pdf (2.1 MB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-05-22
タイトル
タイトル フランス高等教育における職業教育
言語 ja
タイトル
タイトル Vocational Education in French Higher Education
言語 en
作成者 大場, 淳

× 大場, 淳

ja 大場, 淳

en OBA, Jun

Search repository
田川, 千尋

× 田川, 千尋

ja 田川, 千尋

en TAGAWA, Chihiro

Search repository
夏目, 達也

× 夏目, 達也

ja 夏目, 達也

en NATSUME, Tatsuya

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
内容記述
内容記述 In France, a so-called “dual system" is employed where two types of higher education institutions (HEIs)-universités and grandes écoles-coexist with different purposes. While in the latter, education has traditionally been vocationally oriented, universities have offered mainly academic courses. However, since the 1960s, vocationalisation (professionnalisation in French) of programmes has progressed in the university sector, such as the creation of IUTs (internal technical colleges) in 1966 and of the licence professionnelle (vocational bachelor) in 1999. Throughout Europe, the process of vocationalisation has been accelerated by European Commission’s policy, in particular “Education and Training (E&T)", boosted by the Lisbon Strategy (2000) that focuses on economic growth and increased employment. In higher education, the Commission has promoted competency-based learning, by means of various instruments including the Bologna Process (particularly as regards development of qualifications frameworks and quality assurance systems) and E&T, influencing member countries’ higher education systems, including the French, despite national specificities related to the transition from university to the labour market, above all in the French context the “adéquation" (adequacy). In France, along with other countries, amelioration of employment and enhancement of students’ employability have become a major concern of society in the course of massification of higher education. Gradually, competency-based learning has prevailed in French universities. In 2018, the Loi ORE (Law for Student Orientation and Success) requires every university to define “expected competencies in bachelor’s" by programme. In addition, the labour market has also increasingly shed light on the competencies required of workers during the employment process. This book, concerning vocational education in French higher education, aims to structurally analyse the historical development, policies and reforms undertaken and issues at stake, and then to give some thoughts to Japanese higher education which shares similar problems in the matter.
言語 en
内容記述
内容記述タイプ TableOfContents
内容記述 はじめに…1 フランスの高等教育課程体系図…3 略号一覧…4 第1章 フランスにおける高等教育改革と職業教育 大場淳…7 第2章 フランスの大学における職業準備機能拡充の政策と取組 夏目達也…31 第3章 フランスの大学における雇用可能性の追求―職能・能力指標の可視化と制度化の試み― 田川千尋…47 第4章 フランスにおける産学連携による大学教育の展開 ―見習訓練制度の現状と問題― 夏目達也…69 第5章 大学における生涯学習の支援と経営 ―フランスにおける具体的展開― 夏目達也…93 おわりに…115
言語 ja
出版者
出版者 広島大学高等教育研究開発センター
言語 ja
出版者
出版者 Research Institute for Higher Education, Hiroshima University
言語 en
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_2f33
資源タイプ book
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/53882
ID登録タイプ JaLC
関連情報
識別子タイプ ISBN
関連識別子 978-4-86637-042-2
書誌情報 ja : 高等教育研究叢書
en : Reviews in higher education

巻 169, 発行日 2023-03-31
旧ID 53882
備考 不備修正のため、正誤表を本文「おわりに」と「英文概要」との間に差し込んでおります。
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-02-28 03:09:33.107937
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3