ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 高等教育研究叢書
  3. 166巻

新制度主義の興隆と高等教育研究:1970~2010 年 : 科学的研究の前進的プログラム

https://doi.org/10.15027/52419
https://doi.org/10.15027/52419
f6032f09-c9e8-40de-910a-77b4f973f402
名前 / ファイル ライセンス アクション
RIHE166.pdf RIHE166.pdf (5.2 MB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル 新制度主義の興隆と高等教育研究:1970~2010 年 : 科学的研究の前進的プログラム
言語 ja
タイトル
タイトル The Development of Institutional Theory and its Application to Higher Education Research: The methodology of progressive research programs
言語 en
作成者 藤村, 正司

× 藤村, 正司

ja 藤村, 正司

en FUJIMURA, Masashi

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
内容記述
内容記述 For decades, institutional theory has influenced the social sciences, including sociology of education, comparative education, organization theory, international relations, management studies and globalization, on a broad range of issues. A rejection of reductionism lies at the core of institutional theory. The behavior of actors-whether individuals, organizations or nation-states-is attributed not to the motives of that entities, but to its context to higher-order factors, under the intellectual influence of constructionism by P. Berger & T. Luckmann. However, in spite of the growing tendency to utilize recently developed insights of institutional theory in higher education studies, the potential of institutional theory has not been fully exploited by higher education researchers. So, the purpose of this series is thus to fill this gap by reviewing the origin and development of institutional theory, and particularly American sociologist J. Meyer’s progressive team work from 1970 to 2010, a pioneer of this form of long-term research program at Stanford University. Specifically, we reviewed several fundamental ideas, such as charter theory, organizational field theory, decoupling, and world society model to better understand of the relationship between institutional theory and the expansion/survival of higher education systems. Also, using this theoretical foundation, we performed an empirical analysis to test charter theory and estimated education certification demand function by job types, linked from institutionalized environments to technological ones.
言語 en
内容記述
内容記述タイプ TableOfContents
内容記述 はじめに… 1 第1章 科学社会学からみた新制度主義… 9 1-1. 新制度論的視座 1-2. スタンフォード学派の萌芽と理論的コア 1-3. 制度論とは何か? 1-4. 制度論のルーツ:アメリカ連邦主義と分断化された集権化 1-5.揺籃期:1970 年代 1-6. 中途退学率の規定要因分析 第2章 新制度主義組織論… 31 2-1. カリフォルニア湾小学校調査の発見 2-2.「教育組織の構造」 2-3.「制度化された組織:神話と儀礼としての公式構造」 2-4. 制度化された組織の構造的矛盾 2-5. 学歴需要の制度分析 第3章 東海岸バリアント… 54 3-1. 組織の多様性から同質性への注目 3-2. 制度的同形化の三つのメカニズム 3-3. 同形的変化の予測 3-4. 社会理論と公共政策への含意 3-5. 新制度主義は頑強か?高等教育研究への適用 第4章 世界文化論の射程:硬い核を防禦する実証分析… 74 4-1. J. Meyer & M. Hannan『国家の発展と世界システム』 4-2. 21 世紀における高等教育の急激な拡大 4-3. 高等教育拡大の反応:ポジとネガ 4-4. 世界文化モデル:想像の「島社会」 4-5. 世界文化モデルの作動メカニズム
出版者
出版者 広島大学高等教育研究開発センター
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_2f33
資源タイプ book
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/52419
ID登録タイプ JaLC
関連情報
識別子タイプ ISBN
関連識別子 978-4-86637-036-1
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10185602
書誌情報 高等教育研究叢書
Reviews in higher education

巻 166, 発行日 2022-03-31
旧ID 52419
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-02-28 03:09:00.312432
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3